تبیین مفهوم خودمراقبتی در نوجوانان

چکیده:
زمینه
توجه کافی به سلامت در دوران نوجوانی سرمایه گذاری برای آینده هر کشوری محسوب می شود و ارتقای سلامت آنان در گرو توانمندسازی نوجوانان در خودمراقبتی می باشد. بدین منظور این مطالعه به تبیین مفهوم خودمراقبتی از دیدگاه نوجوانان می پردازد تا گامی در جهت ارتقای سلامت نوجوان ودر نهایت جامعه بردارد.
روش
در این تحقیق کیفی با رویکرد تحلیل محتوا ، 52 نوجوان پسر 13 تا 18 ساله در 10 مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته فردی و7 بحث گروهی متمرکز تجارب و نظرات خود را در زمینه خودمراقبتی بیان نمودند. نمونه گیری بصورت مبتنی بر هدف در بین افراد ساکن در مناطق مختلف شهر تهران در سال 1393 انجام شد . پس از گردآوری، داده ها به روش تحلیل محتوای قراردادی تجزیه وتحلیل شد.
نتایج
یافته ها در پنج مضمون اصلی و ده مضمون فرعی شامل 1) تغذیه سالم(رعایت الگوی غذایی سالم وپرهیز از الگوی ناسالم تغذیه ) 2) فعالیت فیزیکی (بستر سازی برای فعالیت های فیزیکی نوجوانان در جامعه ، ایجاد شرایط لازم برای فعالیت فیزیکی در مدارس) ، 3) رعایت بهداشت (رعایت بهداشت فردی، مدیریت جهت کاهش خطرات زندگی در هوا ی آلوده) ، 4) خواب (رعایت الگوی صحیح خواب واستراحت ، پرهیز از عوامل ایجاد کننده اختلالات خواب) و5) پرهیز از مصرف توتون، تنباکو موادمخدر والکل (اصلاح عوامل مخاطره آمیز فردی ، اصلاح عوامل مخاطره آمیز محیطی) خلاصه شد.
نتیجه گیری
جهت ارتقای سلامت نوجوان، تدوین برنامه های سلامت محور مبتنی بر خودمراقبتی از سوی سیاست گذاران ضروری به نظر می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
395 تا 405
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!