ارتباط بین شاخص توده بدنی با تراکم استخوان در زنان سالمند مراجعه کننده به کلینیک کنترل کیفیت زندگی و سلامت بیمارستان خاتم الانبیا(ص) طی سالهای 1391 و 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
پوکی استخوان و چاقی از مهمترین مشکلات مطرح در سال های اخیر می باشند که شیوع آنها در حال افزایش است. چاقی عامل اصلی بسیاری از بیماری ها همچون اختلالات قلبی – عروقی و متابولیک است. مطالعات زیادی ارتباط شاخص توده بدنی و تراکم استخوان را نشان می دهد که اثر محافظتی آن را بر روی از دست دادن استخوان بیان می کند. هدف از این مطالعه بررسی همبستگی بین شاخص توده بدنی و تراکم استخوان در زنان سالمند مراجعه کننده به کلینیک کنترل کیفیت زندگی و سلامت بیمارستان خاتم الانبیا(ص) طی سالهای 1391 و 1392 می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 139 زن سالمند مراجعه کننده به کلینیک کنترل و کیفیت زندگی و سلامت بیمارستان خاتم الانبیا(ص) انجام گرفته است. اطلاعات دموگرافیک توسط پرسشنامه جمع آوری شد. وزن و قد اندازه گیری شد. شاخص توده بدنی محاسبه گردید و تراکم استخوان با روش جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی مضاعف در مهره های کمری و فمور اندازه گیری شد.
یافته ها
یافته ها از مجموع 139 سالمند زن با میانگین سنی 2/6±70/14 به دست آمد. میانگین کلی BMI برابر 0/7±26/6 تعیین گردید. بررسی ها نشان داد که افزایش سن همراه با کاهش شاخص توده بدنی و تراکم استخوان می باشد. علاوه بر آن ارتباط مثبتی بین BMI با شاخص های تراکم استخوانBMC ( محتوای معدنی استخوان) وT-Score در فمور (r=0.418 (P=0.00) وr=0.492 (P=0.01) )و مهره های کمری (r=0.369 (P=0.00) وr=0.388 (P=0.001) ) نشان داده شد.
نتیجه گیری
یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که شاخص توده بدنی با تراکم استخوان در فمور و مهره های کمری در ارتباط است و چاقی ریسک بروز استئوپروز را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!