بررسی وضعیت کیفیت خواب سالمندان شهرستان ایلام در سال 1394

پیام:
چکیده:
مقدمه وهدف
اهمیت خواب در سلامتی و بیماری از زمان بقراط مورد توجه بوده است و اختلالات خواب به عنوان یک عامل مهم رنج و بیماری در هر سنی به شمار می رود، به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت کیفیت خواب سالمندان شهرستان ایلام انجام شد.
مواد و روش ها
در پژوهش توصیفی-مقطعی حاضر، 360 نفر از سالمندان شهرستان ایلام به روش خوشه ایدو مرحله ای وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه کیفیت خواب پیتس برگ (PSQI) بود که در مطالعات مختلف پایایی و روایی آن به اثبات رسیده است. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه ی 20 و با استفاده از آزمونهای آماری t-test (برای متغیرهای دو گروهی) و ANOVA( برای متغیرهای بیشتر از دو گروه) انجام شد. برای تحلیل همه متغیرها مقدار0.05 p≤معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که میانگین سنی سالمندان مورد پژوهش 71/22±5/88 سال بود. بیشتر سالمندان مورد پژوهش (59/7%)، دارای کیفیت خواب نامطلوب بودند. بین کیفیت خواب با سن، جنس، تاهل، وضعیت زندگی سالمند با خانواده، داشتن سابقه بستری در بیمارستان و مصرف دخانیات ارتباط آماری معنی داری وجود داشت(0.001 P=).
نتیجه گیری
با توجه به اینکه اکثر سالمندان مورد پژوهش دارای کیفیت خواب نامطلوب بودند، لازم است پیشگیری های لازم در جهت افزایش کیفیت خواب مانند پیشگیری از مصرف دخانیات و بستری مجدد سالمندان در بیمارستان و همچنین مداخلات مناسب مانند رایحه درمانی و ماساژ درمانی در جهت بهبود کیفیت خواب سالمندان انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!