ارزیابی تنوع ژنتیکی و روابط خویشاوندی ارقام برنج متحمل به شوری در جنوب هند (منطقه کرالا) با استفاده از مارکرهای ریز ماهواره

پیام:
چکیده:
برنج (Oryza sativa L.) یکی از مهمترین گیاهان زراعی است که حدود سه میلیارد نفر از جمعیت دنیا برای زنده ماندن به ان وابسته بوده و80 درصد انرژی مورد نیاز روزانه در اکثر کشور های آسیایی از آن تامین می شود. اگاهی از نحوه توزیع گسترده و الگوی تغییرات ژنتیکی برای تخمین هر نقصان احتمالی تنوع ژنتیکی و نقش ان در برنامه های اصلاحی سودمند می باشد. در تحقیق حاضر تنوع ژنتیکی میان 25 جمعیت برنج ساحلی پنج منطقه از کرالا (در جنوب هند ) با استفاده از 18 مارکر ریزماهواره مورد ارزیابی قرار گرفته است. میانگین مقدار PIC برابر با 37/0 و میانگین 5/3 آلل برای هر جایگاه مشاهده شد. میانگین مقدار هتروزیگوسیتی برابر با 29/0 و ارزش تنوع ژنی 41/0 بدست آمد. تجزیه تحلیل اختلاف مولکولی (AMOVA) نشان داد که تفاوت ژنتیکی در سطح p<0.001 معنی دار بوده و مقدار شاخص FST برابر با 035/0 می باشد. از مجموع تنوع، 76/57 درصد در میان افراد و 71/38 درصد بین جمعیت ها مشاهده گردید. اطلاعات بدست آمده نشان دهنده میزان تنوع ژنتیکی در این ارقام متحمل به نمک و روابط خویشاوندی ژنتیکی میان ژنوتیپ ها می باشد. برای طراحی برنامه های اصلاحی موثر ضروری بوده و برای دستیابی به اهدافی مانند اصلاح برای افزایش عملکرد، تطبیق پذیری گسترده تر، کیفیت مطلوب تر و مقاومت به آفات و بیماری ها می توان از آنها استفاده کرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
35 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!