مقایسه میزان حرمت خود، خودکارآمدی و خود تنظیمی در افراد وابسته به مواد افیونی، مواد محرک و افراد عادی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در یک دهه اخیر استفاده از مواد محرک درحال تبدیل به یک مساله جدی در بعد سلامت عمومی است. دراین شرایط تصویر مصرف مواد از مصرف صرف مخدرها به سمت مصرف توام مخدر و محرک درحال تغییر است. پژوهش مذکور بر آن است تا به مقایسه میزان حرمت خود، خودکارآمدی و خودتنظیمی در افراد وابسته به مواد افیونی، مواد محرک و افراد عادی بپردازد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع مشاهده ای، توصیفی- تحلیلی و علی مقایسه ای است. نمونه در گروه مطالعه 108 نفر (70 نفر وابسته به مواد افیون و 38 نفر وابسته به مواد محرک) که به صورت دردسترس انتخاب شدند و گروه مقایسه 106 نفر از افراد عادی که به صورت تصادفی انتخاب شدند.
یافته ها
بین حرمت خود و خودکارآمدی (P<0/01،r=0/48)، بین حرمت خود و خود تنظیمی (P<0/01،r=0/55) و بین خودکارآمدی و خودتنظیمی P<0/01)،r=0/55) هم بستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. افراد وابسته به مواد افیونی، افراد وابسته به مواد محرک و افراد عادی در میزان حرمت خود، خودکارآمدی و خودتنظیمی به صورت معنی داری متفاوتند. میزان حرمت خود افراد وابسته به مواد (افیونی و محرک) به طور معنی داری کمتر از افراد عادی است ولی بین دو گروه وابسته به مواد افیونی و مواد محرک درمیزان حرمت خود تفاوت معنی داری وجود ندارد. هم چنین در متغیر خودکارآمدی، بین افراد وابسته به مواد افیونی و افراد عادی تفاوت معنی داری وجود دارد ولی بین افراد وابسته به موادمحرک و افراد عادی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتایج نشان داد که افراد وابسته به موادمحرک و افراد عادی از خودتنظیمی پایین تری برخوردارند. بنابراین، می توان نتیجه گرفت حرمت خود، خودکارآمدی و خود تنظیمی یم سپر محافظتی در پیشگیری از رفتارهای خطرناک مانند مصرف مواد هستند.
نتیجه گیری
از آن جایی که عوامل متعددی در شروع و تداوم مصرف مواد نقش دارند لذا، مقایسه سه نوع مشتقات خود (حرمت خود، خودکارآمدی و خودتنظیمی) برای شناسایی عوامل زمینه ساز جهت پیشگیری و درمان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!