بررسی مقایسه ای اثر آلودگی زیست محیطی بر شاخص توسعه انسانی در کشورها با سطوح مختلف توسعه یافتگی

پیام:
چکیده:
با توجه به مطرح شدن مفهوم توسعه پایدار ،می توان گفت که تنها فراهم آوردن زمینه های رشد اقتصادی و افزایش سطح بهداشت و آموزش که مولفه های سنجش توسعه یافتگی جوامع هستند ،نمی تواند راهگشایی برای رسیدن به توسعه ای از نوع توسعه پایدار باشد، بلکه نیاز به توجه جدی به اقتصاد همراه با حفاظت از محیط زیست از اهمیت خاصی برخوردار است. اما از آنجائیکه اغلب کشورها به منظور افزایش سطح توسعه (شاخص توسعه انسانی)، اقدام به بالا بردن رشد اقتصادی شان از طریق صنعتی شدن می کنند لذا این امر در نهایت آلودگی هوا از نوع انتشار گازهای گلخانه ای را به همراه خواهد داشت. که این آلودگی ها منجر به خسارات زیست محیطی می شود و از اینرو انتشار گازهای آلاینده در مسیر توسعه می تواند بر شرایط زیست محیطی و سلامت افراد جامعه اثرات منفی داشته باشد و از آنجائیکه امید به زندگی یکی از مهم ترین شاخصهای سلامتی را ارائه می کند براین اساس آلودگی های ناشی از رشد اقتصادی می تواند به شدت بر امید به زندگی، که یکی از اجزاء مهم شاخص توسعه انسانی می باشد،اثر گذارد. از اینرو در این مقاله تلاش شده است که تاثیر آلودگی زیست محیطی بر شاخص توسعه انسانی در سه گروه از کشورها با سطوح مختلف توسعه یافتگی به صورت غیرمستقیم از کانال امید به زندگی با استفاده از روش داده های تابلویی، طی دوره زمانی 2010-2000 مورد بررسی قرار گیرد.که نتایج بیانگر اثرگذاری منفی آلودگی محیط زیست بر امید به زندگی و در نتیجه شاخص توسعه انسانی است و هم چنین هر چه درجه توسعه یافتگی کشورها کمتر باشد شدت اثر گذاری منفی آلودگی بر شاخص توسعه انسانی بیشتر خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1561354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!