ارزیابی انحراف نرخ ارز واقعی مبتنی بر رویکرد رفتاری

پیام:
چکیده:
مسیر تعادلی نرخ ارز واقعی متناظر با اشتغال کامل عوامل تولید و تعادل تراز پرداختهاست. ضمن این که نرخ ارز واقعی معمولا به عنوان شاخص کلیدی رقابت پذیری خارجی مطرح می شود. بنابراین انحراف نرخ ارز واقعی از مسیر تعادلی اش بسیار پر هزینه است و هر یک از سیاستهای اضافه ارزش گذاری یا کم ارزش گذاری تبعات منفی را برای اقتصاد به دنبال دارد.
در این مقاله، رابطه تعادلی نرخ ارز واقعی بر حسب دلار امریکا با استفاده از رویکرد رفتاری نرخ ارز تعادلی(BEER ) طی سالهای 91-1338 بر حسب بنیانهای اصلی آن شامل: خالص دارائی های خارجی، بازبودن تجاری، رابطه مبادله و بهره وری با استفاده از تکنیک هم انباشتگی جوهانسن بررسی می شود. نتایج برآورد متناظر با الگوی نظری و همسو با مطالعات پیشین می باشد. ضریب تصحیح خطا به میزان 51/0 و معنی دار می باشد. مقایسه روند نرخ ارز تعادلی حاصل از برآورد(BEER) و نرخ ارز موثر واقعی نشان می دهد که از ابتدای دوره تا سال 1370، همواره نرخ ارز واقعی کمتر از نرخ ارز تعادلی بوده است به عبارتی طی این سالها با پدیده کم ارزش گذاری نرخ ارز مواجه بوده ایم . پس از سال 1370، از شکاف بین دو نرخ کاسته شده و حتی در برخی سالها، نرخ ارز واقعی از نرخ ارز تعادلی پیشی گرفته که نمود اضافه ارزش گذاری نرخ ارز می باشد. نکته مثبت این دوره کاهش شکاف بین این دو نرخ است. به عبارتی نرخ ارز موثر واقعی به مقدار تعادلی اش نزدیک شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1561514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!