آیا زمان آن نرسیده که استفاده از آزمون های چند گزینه ای محدود و یا منسوخ گردد؟

پیام:
چکیده:
نامه ای به سر دبیر با عنوان «آیا زمان آن نرسیده که استفاده از آزمون های چند گزینه ای محدود و یا منسوخ گردد؟» در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی سال پانزدهم، شماره 3 (پیاپی 77)، خرداد 1394صفحه 507-505 به چاپ رسیده است(1).
این نامه در خصوص ناکارآمد بودن آزمون های چهارگزینه ی در ارزیابی دانشجو و عدم توانمندی اساتید در طرح سوالات چهارگزینه ای و مقایسه آزمون دستیاری با آزمون برگزار شده در کشورهایی چون آلمان و فرانسه و پرتغال است و در نهایت در انتقاد از آزمون پذیرش دستیاری کشورمان مطالبی را ارائه نموده است.
ضمن تشکر از نویسندگان مقاله بابت پرداختن به آسیب شناسی آزمون های حوزه پزشکی به ویژه آزمون دستیاری، نکات زیر قابل بحث است:آزمون های چندگزینه ای متداول ترین آزمون های عینی در علوم پزشکی هستند(2) و هنوز برای بررسی سطوح اول و دوم توانمندی ها در هرم میلر بهترین ابزار در دست هستند(3).
سوالات چندگزینه ای برای ارزشیابی معلومات فردی، تصمیم گیری های پزشکی، تفسیرهای آماری ومهارت های ذهنی مانند یادآوری، تشخیص و حل مشکل استفاده می شوند(4). اگر سوالات به خوبی طراحی شوند می توانند سطوح ادراک، فهم و کاربرد را نیز ارزشیابی کنند(5). رایج ترین نوع آزمون کتبی در آموزش پزشکی، آزمون های چند گزینه ای هستند که از حدود پنج دهه قبل در آزمون کتبی بوردهای تخصصی ایالات متحده نیز مورد استفاده قرار می گیرند(6و7). در ایران نیز در آموزش پزشکی آزمون های چند گزینه ای متداول ترین آزمون های کتبی در ارزشیابی دانشجویان گروه علوم پزشکی است(4). دانش مربوط به یک حوزه از علم، بهترین معیار برای شناسایی تخصص افراد است که با آزمون های چند گزینه ای به بهترین نحو سنجیده می شود(8).
در بررسی روند پنج ساله طراحی آزمون های چند گزینه ای ارتقای دستیاری تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز مشخص گردیده است که آزمون های ارتقای دستیاری از نظر شاخص های کمی ضریب اعتبار، ضریب دشواری، ضریب تمیز و شاخص های کیفی، درصد سوالات بدون اشکال ساختاری و درصد سوالات با تاکسونومی دو و سه، در محدوده قابل قبولی قرار داشتند(9).
مطالعات معتبری به کاربردی و مفید بودن سوالات چند گزینه ای در خارج از کشور پرداخته اند. از جمله در مطالعه ای که به مقایسه نمرات آزمون بالینی ساختارمند عینی دستیاران داخلی دانشگاه اتاوا در یک دوره 8 ساله با نمرات آزمون پراهمیت ملی کالج رویال پزشکان و جراحان کانادا The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada (RCPSC) که دارای دو قسمت تستی چهارگزینه ای و عملی است، پرداخته است، همبستگی نزدیک نمرات آزمون بالینی ساختارمند عینی دانشگاه اتاوا و بخش تستی آزمون ملی به دلیل سنجش سطوح بالای شناختی و کاربرد دانش توسط سوالات چند گزینه ای گزارش شده است(10).
با آموزش و تقویت بنیه علمی اساتید و اعضای هیات علمی از طریق کارگاه های توانمندسازی می توان به ارتقای دانش آنها در مفاهیم کیفی سوالات و حیطه های یادگیری اقدام کرد.
در متن مقاله آمده است «استفاده از آزمون چهار گزینه ای به طور کاملا محتمل منجر به موفقیت افرادی خواهد شد که توانایی کم تری در درک، تجزیه و تحلیل و تفکر دارند» که با بررسی منابع به نظر می رسد منبع مرتبط با اظهارنظر فوق به جای منابع 10 و 11 منبع شماره 12 باشد که بنا به نظر نویسندگان مقاله به دلیل حجم پایین جامعه آماری و انجام پژوهش در یک مرکز، نتایج قابلیت تعمیم پذیری مطلوبی ندارد.
در پایان به نظر می رسد که با توجه به کارایی های این نوع از آزمون ها حذف کامل آنها از روند پذیرش، امکان پذیر نباشد و برای برطرف کردن نواقص موجود می توان از استفاده از سیستم آزمون به جای یک ابزار (مثلا استفاده از آزمون عملی در کنار تستی چهارجوابی) استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
182 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p1564010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!