نقد مقاله: ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل سروکوال

پیام:
چکیده:
امروزه توسعه علمی هر کشور از طریق فعالیت های علمی پژوهشگران آن کشور مورد بررسی قرار می گیرد و از این رو ارزیابی فعالیت های علمی ضرورت می یابد(1). نقد در ابعاد مختلفی معنا و مفهوم پیدا می کند و تفکر نقادانه کمک می کند تا ابعاد مختلف موضوعات و ارتباط منطقی بین آنها راحت تر شناخته شوند. در راستای این امر، افزایش کیفیت مقالات علمی ضروری و اجتناب ناپذیر می نماید. نقد مقاله یکی از راه های بررسی کیفیت مقالات علمی است که به نویسندگان و خوانندگان نکات مبهم موجود را رهنمون می سازد. در دوره 15، شماره 77، 1394 مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی مقاله ای با عنوان ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل سروکوال به چاپ رسیده است(2)، ضمن تشکر از تیم محترم تحقیق جهت چاپ مقاله ای در این راستا، نکاتی چند قابل ذکر است. چکیده مطالعه بر اساس چک لیست استروب خلاصه ای متوازن از آنچه انجام شده و آنچه بدست آمده است است(3)، در قسمت نتایج از چکیده بهتر است بعد از ذکر بیش ترین شکاف که مربوط به بعد هم دلی است، کم ترین شکاف که مرتبط با بعد تضمین بوده است، نیز ذکر گردد. نیز در قسمت روش ها از چکیده مقاله نرم افزار آماری مورد نظر نیز بیان گردد.در روش انجام پژوهش معیار انتخاب شرکت کنندگان ذکر نگردیده است. سه جنبه کلیدی مطالعات توصیفی طراحی سوالات، نمونه گیری، و جمع آوری داده ها است. هدف از انجام مطالعه توصیفی، این است که مورد نیاز باشد، معتبر و دقیق باشد. و یک موضوع کلیدی کاهش اشتباه در طول فرایند است. توجه کم به هر کدام از این سه جنبه می تواند منجر به تولید نتایج ضعیف شود(4). در مطالعه حاضر نحوه جمع آوری داده ها، ذکر گردیده است. و نیز نحوه جلب مشارکت پاسخ دهندگان، اما ذکر نشده که اگر فرد یا افرادی حاضر به همکاری نبودند، پژوهشگر چه برخوردی داشته است؟
در قسمت نتایج در بررسی فرض نرمال بودن داده ها، که با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف انجام شده است، پژوهشگران بیان نموده اند: « فرض نرمال بودن داده ها در تمام حیطه های مربوط به ادراکات و انتظارات و همچنین شکاف کیفیت خدمات آموزشی پذیرفته شد (05/0p<)» و از آزمون آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه که آزمون های پارامتری هستند برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. در انتخاب یک آزمون آماری ابتدا باید تصمیم بگیریم که از آزمون های آماری پارامتریک جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کنیم، یا غیرپارامتریک. یکی از اصلی ترین ملاک ها برای انتخاب آزمون، انجام آزمون کولموگروف-اسمیرنوف است. آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نرمال بودن توزیع داده ها را نشان می دهد. یعنی این که توزیع صفت در یک نمونه را با توزیعی که برای جامعه مفروض است، مقایسه می کند. اگر داده ها دارای توزیع نرمال باشند، امکان استفاده از آزمون پارامتریک وجود دارد، و در غیر این صورت باید از آزمون ناپارامتریک استفاده کنیم. نکته بسیار مهم در اینجا این است که در برون داد آزمون کولموگروف – اسمیرنوف اگر آزمون معنادار بود یعنی p کوچک تر از 5 صدم بود، به این معنی است که توزیع نرمال نیست و باید از آزمون ناپارامتریک استفاده کنیم. و اگر نتیجه این آزمون معنادار نباشد، امکان استفاده از آزمون پارامتریک وجود دارد(5و6). در مطالعه حاضر محققین علی رغم معنادار شدن آزمون کولموگروف اسمیرنوف، از آزمون های پارامتری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شده است که باید از معادل غیر پارامتری آنها یعنی آزمون یومن ویتنی به جای تی مستقل و از آزمون غیرپارامتری کروسکال والیس به جای آزمون آنالیز واریانس یک طرفه استفاده می شد(7). در پایان ضمن تشکر از تمام اساتید محترمی که در انجام این پژوهش و تدوین مقاله مشارکت داشته اند، تاکید می گردد که نقد حاضر به منظور افزایش کیفیت و رفع ابهام مقاله فوق الذکر صورت گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p1564011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!