ارتباط کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
فرسودگی حالتی منفی از خستگی فیزیکی، هیجانی و ذهنی است که با حس عمیق شکست از کار همراه شده است. بنابراین شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن ضرورت دارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
روش ها
دراین پژوهش مقطعی از نوع توصیفی همبستگی، جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کرمان در سال 1393 تشکیل دادند که 303 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های کیفیت تجارب یادگیری، فرسودگی تحصیلی و اخذ میانگین معدل بود. از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون های تی مستقل، آزمون تعقیبی (بنفرونی و دانت) و ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
نتایج
میانگین نمره کیفیت تجارب یادگیری 78/±82/32 (از مجموع 60 نمره) بود. میانگین نمره فرسودگی تحصیلی برابر 57/7±90/43 (از مجموع 75 نمره) بود، علاوه بر این میانگین معدل واحدهای پژوهش 47/1±37/16 بود. نمره کیفیت تجارب یادگیری با بعد ناکارآمدی تحصیلی فرسودگی تحصیلی اختلات معناداری را نشان داد (05/0 >، P 23/0-r=)؛ ولی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده نشد (012/0 =r ،83/0P=).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های پژوهش حاضر نیاز به رسیدگی بیش تری به شرایط یادگیری در دانشگاه احساس می شود تا دانشجویان تجارب یادگیری در سطح بالایی را داشته باشند؛ همچنین فرسودگی تحصیلی به خصوص بعد خودکارآمدی تحصیلی آن که با تجارب یادگیری مرتبط بوده است، نیز کم تر گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1564021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!