ویژگی های بازالتهای کواترنری منطقه بیجار در امتداد گسل زاگرس

چکیده:
منطقه مورد بررسی یکی از جوانترین جریان های آتشفشانی واقع در زون ساختاری سنندج- سیرجان و در امتداد خطی شمال باختری- جنوب خاوری در راستای گسل زاگرس است. ترکیب کلی سنگ های منطقه بازیک و شامل اولیوین بازالت، پیروکسن بازالت، تراکی بازالت بیشتر با ماهیت آلکالن است. وجود گزنولیت های گنایسی و گزنوکریست های کوارتز نشانگر آلایش پوسته ای این سنگ ها است. نمودار تغییرات عناصر کمیاب در برابر DI نشان می دهند که در تشکیل سنگ های منطقه فرایند تفریق موثر بوده است و پراکندگی های موجود در نمودارها می تواند وابسته به پدیده آلایش ماگما با پوسته باشد. غنی شدگی این سنگ ها از LIL نشان می دهد که افزون بر پدیده تفریق ماگمایی فرایندهای دیگری شامل اختلاط ماگمایی و آلودگی پوسته ای نیز در پتروژنز سنگ های منطقه دخالت داشته اند. شیب منفی نمودار عناصر REE، تفاوت الگوی سنگ های منطقه با الگوی بازالت های مورب، شباهت الگوی عناصر کم تحرک مثل Y،Yb،Sr با الگوی بازالت های آلکالن OIB و همچنین ترکیب آلکالن سنگ های منطقه، گویای این است که ماگمای سازنده بازالت ها از ذوب بخشی درجه پایین یک گوشته به نسبت غنی شده سر چشمه گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1566477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!