تحلیل و ارزیابی احیای اکولوژی شهر با تاکید بر متابولیسم شهری

پیام:
چکیده:
زندگی انسان ها وابسته به محیط اطرافشان و کیفیت آن است. با رشد شهرنشینی این وابستگی بیش از پیش به محیط شهری معطوف شده است. رشد شهرنشینی نیز ‬نه ‬تنها ‬تعادل ‬اقتصادی ‬و ‬اجتماعی ‬درون ‬شهرها ‬را ‬بر ‬هم‬ زده است‬ بلکه ‬موجب‬ عدم ‬تعادل ‬اکولوژیک‬ منطقه‬ای ‬شده ‬که ‬در ‬آن‬ قرار ‬گرفته اند ‬و ‬عرصه های ‬طبیعی ‬را ‬بطور ‬فزاینده‬ای ‬بر ‬زیستمندان‬ آن‬ تنگ‬ کرده است. همچنبن نابسامانی ها درآب و هوا، خاک ومحیط زیست پیرامون سبب عدم تعادل بین فضاهای مصنوع شهری ونبود سرزندگی گردیده است.
این مقاله با بهره گیری از مباحث اکولوژیک و محیط زیست و ادغام آن با رویکردهای متابولیسم شهری به بررسی احیاء اکولوژی شهری می پردازد، چیزی که در نتیجه آن کیفیت زندگی شهروندان ارتقا می یابد. این تحقیق از نوع نظری و از روش توصیفی- تحلیلی در بستر مطالعات کتابخانه ای و الکترونیکی، بررسی کتب و مقالات منتشره در مجلات و سایر موارد بهره گرفته است. در این تحقیق در تجزیه و تحلیل اطلاعات با توجه به نوع تحقیق، بصورت توصیفی و تحلیلی عمل شد.
بر اساس این بررسی اکولوژی شهری ابزاری جهت کنترل و هدایت توسعه شهر، فعالیت ها و ارتقای کیفیت های محیطی شهر به شمار می رود. استفاده از رویکرد اکولوژیک در طراحی شهری فرصت هایی را برای خلق سیستم های اکولوژیکی کاربردی که از طریق این سیستم ها، می توان فرآیندهای طبیعی، محیط های شهری و فعالیت های انسانی را با یکدیگر ادغام نمود، پدید می آورد. همچنین متابولیسم شهری که به عنوان شاخص های پایدار شهری و بخشی از شهر اکولوژیک لحاظ می شود از دو مکتب odum و MFA که مرتبط اما غیر متناقض در ارتباط با متابولیسم شهری تشکیل شده است. به کارگیری یافته هایی از این دست در طراحی شهری با توجه به مشکلات موجود شهرهای امروزی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1566555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!