رابطه مولفه های هوش هیجانی با کارایی کارکنان جمع آوری سازمان های اطلاعاتی و امنیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از نوشتار حاضر بررسی ارتباط مولفه‌های هوش هیجانی (خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیختگی، مهارت همدلی و مهارت اجتماعی) با کارایی کارکنان جمع‌آوری سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی است. پرسش اصلی آن این است که چه ارتباطی بین مولفه‌های هوش هیجانی با کارایی کارکنان جمع‌آوری سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی وجود دارد؟ فرضیه پژوهش نیز به این صورت طراحی شد که بین مولفه‌های هوش هیجانی و کارایی کارکنان جمع‌آوری سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. با استفاده از روش همبستگی و بهره‌گیری از شیوه‌های جمع‌آوری میدانی (پرسشنامه) و کتابخآن‌های (بررسی اسناد و مدارک) به‌منظور آزمون فرضیه استفاده‌شده، به همین خاطر از جامعه آماری مشتمل بر کارکنان جمع‌آوری سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی با حجم 140 نفربر اساس فرمول کوکران، تعداد 74 نفر به‌عنوان حجم نمونه تعیین گردیدند و به‌منظور سنجش مولفه‌های هوش هیجانی از پرسشنامه استاندارد سیبریا شرینگ استفاده شد که پایایی آن قبلا طی پایان‌نامه منصوری (1380) بر اساس آلفای کرونباخ 85/0 به‌دست‌آمده است. ملاک کارایی نیز نمره ارزیابی سالیانه کارکنان در نظر گرفته شد. نتایج تجزیه ‌و تحلیل صورت گرفته نشان داد که: «ضرایب همبستگی بین خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیختگی، مهارت همدلی و مهارت اجتماعی با کارایی به ترتیب 55/0، 51/0، 48/0، 52/0 و 42/0 است و درمجموع بین مولفه‌های هوش هیجانی با کارایی کارکنان جمع‌آوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.»

زبان:
فارسی
در صفحه:
241
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!