تحلیل محتوای برنامه های ورزشی سیمای استان ها با تاکید بر پوشش ورزش بانوان

چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه برنامه های ورزشی سیمای استان ها از نظر شکلی و محتوایی با تاکید بر پاسخ به این پرسش است که وضعیت محتوای برنامه های ورزشی سیمای استان ها تا چه اندازه منعکس کننده ورزش های بانوان می باشند؟ و آیا تفاوتی بین شبکه های مورد بررسی در زمینه پوشش ورزش بانوان و جنسیت وجود دارد؟ و در نهایت تصویری جامع از شیوه پرداختن به ورزش بانوان در شبکه های استانی بدست آید. روش پژوهش از نظر استراتژی توصیفی، مسیر اجرا تحلیل محتوا و هدف کاربردی می باشد. جامعه مورد بررسی برنامه های ورزشی تلویزیونی سیمای استان های لرستان، تهران، کرمانشاه و مرکزی در سال 1391 بود. چهار شبکه استانی در طول یک فصل،سپس یک ماه و در نهایت یک هفته بصورت تصادفی از تاریخ 16/10/91 تا 22/10/91 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری اطلاعات بر اساس برگه کدگذاری محقق ساخته و با توجه به دستور العمل کدگذاری صورت پذیرفت. بر اساس یافته های حاصل از تحقیق، 9/57% کل برنامه ها بدون جانب داری جنسیتی تنها در قالب بخش خبر ورزشی نمایش برنامه داشته اند، استان لرستان با 8/16% برنامه ورزشی در مورد آقایان و استان کرمانشاه با 2/23% برنامه ورزشی بدون جانب داری جنسیتی در رتبه اول قرار دارند، و هیچکدام از شبکه های استانی در برنامه های خود پوششی از ورزش بانوان به نمایش نگذاشتند. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که شبکه های تلویزیونی استانی از یک نظام جامع و هماهنگ با افق رسانه ملی در پوشش برنامه های ورزشی بانوان استفاده نمی کنند و لازم است عدالت طلبی در پوشش جنسیت در برنامه های ورزشی سرلوحه شبکه های استانی قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1571436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!