استفاده از روش های دورسنجی برای شناسایی رخساره های دگرسانی- کانه زایی در منطقه رامند (استان قزوین)

چکیده:
منطقه مورد بررسی، بخشی از نوار ماگمایی ارومیه- دختر در زون ساختاری ایران مرکزی است که در جنوب غرب شهرستان بوئین زهرا و جنوب بخش دانسفهان قرار دارد و فاصله آن تا مرکز استان حدود 60 کیلومتر است. منطقه رامند، عمدتا شامل سنگهای آذرین ریوداسیتی و ریولیتی، توف ریوداسیتی، توف بلورین و گدازه های جریانی ریوداسیتی است. در این منطقه دگرسانی وسیعی به روشنی در پردازش تصاویر ماهواره ای قابل ردیابی و پی گیری است.
حضورکانی های رسی، بر وجود دگرسانی آرژیلیک در منطقه دلالت دارد؛ که می تواند نشانه خوبی به لحاظ کانی سازی باشد. وجود این دگرسانی در بازدیدهای صحرایی، مطالعه مقاطع نازک و آنالیز XRD نیز به خوبی مشخص است .واحدهای آذرآواری و آتشفشانی توسط گسلهای اصلی این منطقه شامل گسل کورچشمه، گسل حسن آباد و گسلهای فرعی، قطع شده اند. این گسلها در امتداد شمال غرب جنوب شرق در منطقه وجود دارند و دگرسانی های گسترده ای در طول گسلها و در سنگهای دیواره رخ داده است.
دگرسانی ها شامل دگرسانی آرژیلیک، سریسیتیک، پروپیلیتیک و سیلیسی هستند؛ که به صورت قائم و جانبی منطقه بندی نشان می دهند. بارزسازی زون های احتمالی دگرسانی در محدوده مورد نظر در مراحل اولیه، به کمک پردازش داده های سنجنده ETM به روش کروستا صورت گرفت. همچنین برای تفکیک زون دگرسانی آرژیلیک منطقه، از بین ره یافتهای مختلف، روش مولفه اصلی انتخاب شده است.
علاوه بر هاله دگرسانی آرژیلیک، پدیده سیلیسی شدن سنگ میزبان دارای اهمیت بالایی بوده است و شرایط میزبانی فلزات پایه و گرانبها در درون این رخساره تامین می شود. برای شناسایی دگرسانی سیلیسی، از داده های سنجنده ASTER استفاده شده که با اعمال روش نسبت باندی، نواحی با احتمال کانی سازی سیلیسی مشخص شده اند. نتایج مبتنی بر آنالیز دستگاهی (XRD)، تاییدکننده بررسی های سنجش از دور است. با توجه به بررسی های انجام شده در این منطقه، دگرسانی های توام رسی، اکسیدهای آهن و سیلیسی شدن سنگ دیواره برای پی جویی ذخایر فلزات پایه و گرانبها حایز اهمیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p1572837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!