سنگ نگاری، زمین شیمی و منشا احتمالی افقهای سنگ آهن اوولیتی کم عیار در سازند لشکرک، البرز شرقی

چکیده:
افقهای آرژیلیتی دارنده اووئیدهای آهن، از سازند لشکرک البرز شرقی (اردویسین زیرین- میانی) و بر اساس توالی کاملا آواری کم ژرفا و بدون حضور سنگهای آتشفشانی واقع شده اند. هماتیت و شاموزیت کانی های آهن دار اصلی هستند و گوتیت و گلاکونیت در مقدار جزئی شناسایی شدند. افقهای مورد بررسی، با میانگین 21 درصد وزنی آهن در گروه سنگ آهنهای اوولیتی کم عیار رده بندی شده اند. آهن مورد نیاز برای تشکیل اووئید های آهن در مناطق مورد بررسی، از آب دریای معمولی در دسترس قرار گرفته است و این آهن می تواند به صورت ذرات آواری همراه با رسها، از هوازدگی و فرسایش سنگهای شیلی و از خشکی های مجاور به دریا حمل شود. بالا بودن میزان پتاسیم و سیلیکا در افقهای اوولیت آهن، حضور زیرکن، کوارتز و کانی های رسی در داخل اووئیدها و همچنین در زمینه این سنگها ضمن تایید این الگو، نقش رسهای آهن دار را در پیدایش اووئیدهای اولیه شاموزیتی در محیطی با pH=5-9 و Eh اکسیدان متوسط- ضعیف با اهمیت نشان داده است. فراوان بودن اووئیدهای هماتیتی نسبت به گوتیتی، اووئیدهای متراکم و بیضی شکل و رخ داد فراوان رگه چه های کلسیتی قطع کننده اووئیدها به فرآیند دیاژنز و تبدیل شاموزیت و گوتیت به هماتیت نسبت داده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1572847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!