تحلیل ژئوشیمیایی نمونه های شورابه ای جهت اکتشاف کانی سازی بورات در جنوب سبزوار

چکیده:
منطقه مورد پژوهش در 50 کیلومتری جنوب سبزوار واقع شده است. در این منطقه اثراتی از کانی های بورات دیده می شود. اندیس بور محمدآباد عریان، تنها اندیس بورات شمال شرق ایران است و در واحدهای سنگی مارن کرمرنگ، مارن توفی و ولکانیک برش و توف برش قرار گرفته است. دو گسل از نوع راندگی یا معکوس، محدوده کانسار را در بر می گیرند و دارای امتداد NE-SW هستند. می توان گفت: این گسلها به عنوان معبری برای محلولهای سازنده کانسار و همچنین ایجادکننده فضاهای لازم برای جای گزینی کانسار عمل کرده اند. بررسی های صورت گرفته در ترانشه های حفر شده در منطقه نشان می دهد؛ که از سطح به عمق از شدت کانی سازی کم می شود. وسعت محدوده مورد بررسی، در ابتدا بیش از 600 کیلومتر مربع بوده است؛ که بعد از انجام بررسی های دورسنجی، زمین شناسی، ساختاری و تلفیق این لایه های اطلاعاتی، مناطق امید بخش کانی سازی بورات ها تعیین و این منطقه محدودتر شد. برای انجام بررسی های مفصل تر، بررسی ها و پژوهشهای صحرایی صورت گرفت و تعداد 9 پیمایش انجام شد. در هر یک از پیمایش ها، واحدهای زمین شناسی مورد بررسی قرار گرفت و در مناطقی که چشمه های هیدورترمالی وجود داشت، نمونه های شورابه ای برداشت شد. سرانجام، منطقه مورد بررسی با توجه به محل برداشت نمونه ها به دو منطقه توناکار و برج خارکن محدود و بررسی ها و تجزیه و تحلیل آماری داده های ژئوشیمیایی روی این دو منطقه انجام شد. مجموعه نمونه های برداشت شده از منطقه، بعد از آنالیز با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل آماری داده ها، برای تعیین مقدار حد آستانه نمونه ها و جداسازی میزان زمینه از آنومالی، از روش های آماری کلاسیک، هندسه فرکتال و EDA و Median+2MAD استفاده شد. با استفاده از هر روش مناطق آنومالی برای انجام بررسی های تفصیلی تر، تعیین شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1572849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!