ارتباط بین ویژگی های معدنی با ریزرخساره ها و محیط رسوبی سنگ های کربناته کرتاسه زیرین در برش معدن ده سرخ (جنوب غرب اصفهان)

پیام:
چکیده:
به منظور تعیین ارتباط بین ویژگی های معدنی و رسوب شناسی نهشته های کربناته کرتاسه زیرین (آپتین ) معدن ده سرخ اصفهان یک برش سطحی به ضخامت حدود 182 متر از این سنگ ها مورد مطالعه قرار گرفت. با توجه به مطالعات صحرایی و خصوصیات سنگ شناسی این توالی، می توان آن را به سه واحد سنگ چینه نگاری مختلف تفکیک کرد. واحد نخست (واحدE1) از آهک نازک لایه تا متوسط لایه خاکستری و پرفسیل تشکیل شده است، واحد دوم (E2) شامل تناوبی از آهک و آهک رسی متوسط تا ضخیم لایه ی خاکستری است و واحد سوم (E3) از آهک های متوسط تا نازک لایه با فسیل های درشت تشکیل شده است. مطالعات آزمایشگاهی و بررسی مقاطع نازک میکروسکوپی به شناسایی 8 ریزرخساره کربناته منجر گردید. این ریزرخساره ها از دو ریزرخساره گرین استونی، دو ریزرخساره پکستونی، سه ریز رخساره روداستونی و یک ریزرخساره فلوتستونی تشکیل شده اند. این رسوبات عمدتا در قسمت های مختلف رمپ میانی و ابتدای رمپ پایانی یک پلاتفرم کربناته با انرژی متوسط تا زیاد تشکیل شده اند. مقایسه نتایج کلسی متری با محیط رسوبی و ریزرخساره ها نشان داد که بخش دور از منشا رمپ میانی بهترین شرایط و بخش رمپ خارجی بدترین شرایط را برای ایجاد خلوص در این منطقه دارا بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1577087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!