تحلیل ساختاری غزل- روایت های سعدی

پیام:
چکیده:
قالب غزل در ادبیات فارسی سابقه ای طولانی دارد و در ابتدا فقط برای بیان احساسات و عواطف عاشقانه به کار گرفته می شد. سپس، با شکل گیری عرفان و تصوف در خدمت اهل عرفان و رمز و رازهای عرفانی قرار گرفت. تحول آشکار این قالب از سنایی آغاز می شود و در نوع عاشقانه با سعدی به اوج کمال می رسد. یکی از ویژگی های سعدی در عرصه غزل سرایی، بیان روایت در قالب غزل است که این گونه از غزل را «غزل- روایت» می نامیم. در این مقاله کوشش شدهاست تا نخست، «غزل- روایت1»های سعدی طبقه بندی شود و سپس، به تحلیل ساختاری غزل- روایتهایی که از نوع «گفت و گو» هستند و همچنین به بررسی عناصر متغیر در غزل- روایت های نوع «حکایت» پرداخته شود. حاصل این پژوهش چنین بودهاست: از مجموع 701 غزل سعدی، 89 غزل- روایت در میان آنها یافت شد که 5 مورد آن از نوع غزل- روایت هایی هستند که عنصر اصلی آنها «گفت و گو» است. تعداد 27 مورد غزل- روایتهای «وصفی» و 57 مورد نیز غزل- روایتهایی هستند که ساختار «حکایت» دارند. همچنین در این گونه اخیر از غزل- روایتها، برخی از عناصر داستانپردازی؛ نظیر: گفت و گو، شخصیت، زاویه دید، مکان و زمان نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
295
لینک کوتاه:
magiran.com/p1579147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!