پیش بینی نقشه پوشش گیاهی بر مبنای عوامل ژئومورفولوژی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: سبز کوه استان چهار محال و بختیاری)

چکیده:
نقشه های پوشش گیاهی بنیانی ترین ابزار مدیریت پوشش محسوب می شوند. روش های متعددی برای تهیه این نقشه ها پیشنهاد شده که هر یک مبتنی بر اطلاعات پایه ای خاص و از دقت متفاوتی برخوردارند. روش ژئومرفولوژیکی یکی از این روش هاست که هدف این تحقیق بررسی دقت آن است. برای پیش بینی نقشه الگوی توزیع تیپ های گیاهی، سه نقشه رخساره های ژئومورفولوژی، سنگ شناسی و شکل زمین به عنوان متغیرهای مستقل و نقشه پوشش گیاهی منطقه نیز (روش فیزیونومی-فلوریستیک) به عنوان متغیر وابسته در مدل شبکه عصبی پرسپترون چند لایه استفاده شد. نتایج نشان داد مدل مذکور قادر به بیان 39.1% تغییرات متغیر وابسته می باشد. این امر برای طبقات مختلف یکسان نبوده به طوری که قدرت تفکیک پذیری این مدل در مورد تیپ های گیاهی Sparse forest (sparse oak forest) و Astragalus morinus -Acantholimon festucaceum - Acanthophyllum bracteatum به ترتیب با 4/64%و 61.5 % بیشترین دقت پیش بینی و درمورد طبقه باغ و اراضی کشاورزی (ناشی از دخالت های انسانی و نه عوامل ژئومرفولوژیک) با وسعت تنها 3/0% منطقه با 2/1درصد کمترین دقت پییش ببینی را داشت. در نتیجه، این روش تا حدودی در پیش بینی توزیع پوشش گیاهی طبیعی با نتایج خوبی همراه بوده هر چند پوشش ازمتغیرهای دیگری مانند اقلیم و خاک که در این مطالعه بررسی نشده، دقت متغیرهای ورودی،عدم انطباق وضع فعلی با وضع پتانسیل پوشش، گاها همپوشانی آشیان اکولوژیک تیپ های گیاهی و پوشش اراضی مرتبط تاثیر می پذیرد. بنابراین، توصیه می شود این روش برای تفکیک پوشش های گیاهی که به پوشش طبیعی پتانسیل نزدیک تر هستند به کار رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1580052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!