اثرات مدیریت چرای دایم و فصلی بر تنوع گیاهی در طول فصل رویش (مطالعه موردی: مراتع شواز استان یزد)

چکیده:
ثبات و پایداری اکوسیستم های مرتعی مرهون مدیریت صحیح بر این منابع است که این مهم با شناخت روش های مدیریتی و بهره برداری موجود میسر می گردد و باتوجه به اینکه تعیین طول دوره چرا یکی از موارد مهم در مدیریت مراتع می باشد در این مطالعه اثر طول دوره چرا در طی فصل رویش در مراتع استپی چرای فصلی و چکنه شواز استان یزد مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور نمونه برداری به روش سیستماتیک تصادفی با تعداد 30پلات دو مترمربعی در امتداد 10 ترانسکت در هر دو سایت مراتع چکنه و چرای فصلی در سه زمان ابتدا، اواسط و انتهای فصل رویش با توجه به فرم رویشی غالب و همگنی پوشش انجام شد. در داخل هر پلات فهرست گونه های موجود، درصد تاج پوشش، تولید و تعداد پایه های گیاهی اندازه گیری گردید و دادها با استفاده از تجزیه واریانس دو طرفه و آزمون دانکن در نرم افزار SPSS22 آنالیز گردید. نتایج نشان داد تراکم، تولید و درصد پوشش گیاهی در اثر چرای دائم کاهش معنی داری در سطح یک درصد داشته است. با ادامه فصل رویش، کاهش معنی داری بر تراکم (p<0/01)، درصد پوشش (p<0/01) و تولید (p<0/01) ایجاد شده است. شاخص های غنای منهینک و مارگالف در دو سایت تفاوت معنی داری نداشته است اما ادامه فصل رویش کاهش معنی داری (p<0/01) در هر دو سایت مطالعه شده در این شاخص ها ایجاد نموده است. به طور کلی با توجه به حساسیت بالای اکوسیستم های مرتعی در مناطق خشک و نیمه خشک چرای تناوبی فصلی با تعیین دقیق طول فصل چرا و مدیریت صحیح در ورود و خروج دام همره با مدیریت خصوصی می تواند باعث حفظ و پایداری بیشتر این اکوسیستم ها گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1580054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!