بررسی شیوع و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی عوامل باکتریایی جدا شده از عفونت های مجاری ادراری در بیماران سرپایی مراجعه کننده به بیمارستان شهدای شهر گنبد

چکیده:
مقدمه
عفونت مجاری ادراری یکی از رایج ترین عفونت باکتریایی تاثیرگذار بر سلامت انسان می باشد. افزایش مقاومت دارویی، ضرورت ارزیابی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی جهت بهبود درمان تجربی را مشخص ساخته است. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل شایع باکتریایی و تعیین الگوی مقاومت دارویی آن ها در بیمارستان شهدای شهر گنبد است.
روش کار
در این مطالعه مقطعی- توصیفی که در بیماران سرپایی مراجعه کننده به بیمارستان شهدای شهر گنبد طی یک دوره ی شش ماهه از بهمن ماه1393 الی تیرماه 1394 انجام گرفت. تشخیص باکتری های مورد نظر با استفاده از روش های مرسوم میکروب شناسی و بیوشیمیایی صورت گرفت. فعالیت ضد میکروبی آنتی بیوتیک ها به روش انتشار از دیسک در محیط مولر هینتون آگار، مطابق دستورالعمل موسسه استاندارد بالینی و آزمایشگاهی 2015 (Clinical and Laboratory Standards Institute 2015) تعیین گردید.
نتایج
از تعداد 138 بیمار ، شایع ترین باکتری های جدا شده از ادرار شامل 94 ایزوله اشریشیا کلی (11/68 درصد)، 16 ایزوله کلبسیلا پنومونیه (59/11 درصد)، 16 ایزوله استافیلوکوکوس اورئوس (59/11 درصد) و 10 ایزوله گونه از انتروکوکوس (24/7 درصد) بودند. بیشترین حساسیت آنتی بیوتیکی باکتری ها نسبت به نیتروفورانتوئین به میزان 14/65 درصد و همچنین بالاترین مقاومت باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک های آمپی سیلین، سفالوتین و کوتریموکسازول به ترتیب به میزان 7/56 درصد، 82/44 درصد و 76/43 درصد مشاهده شد.
نتیجه گیری
باکتری های شناسایی شده مقاومت به مراتب پایین تری در برابر سیپروفلوکساسین به میزان 47/27 درصد از خود نشان دادند. همچنین توصیه می شود که از آنتی بیوتیک های آمپی سیلین و کوتریموکسازول به جهت مقاومت بالای آنها در درمان اولیه عفونت های ادراری کمتر استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1581060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!