مطالعه اثر ضدمیکروبی عصاره های مختلف اسفند (Peganum harmala)، رزماری (Rosmarinus officinalis) و برگ بو (Laurus nobilis) استخراج شده با امواج فراصوت

چکیده:
این مطالعه به منظور بررسی اثر ضدباکتریایی عصاره های اسفند، رزماری و برگ بو علیه باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کولای انجام شد. برای این منظور، استخراج عصاره گیاهان ذکر شده با استفاده از دستگاه مافوق صوت و استفاده از حلال های آبی، هیدروالکلی، الکلی و کلروفرم انجام گردید. جهت بررسی فعالیت ضدمیکروبی عصاره ها از روش میکرودایلوشن براث استفاده گردید و نتایج به دو صورت «حداقل غلظت مهارکنندگی» و «حداقل غلظت کشندگی» مورد ارزیابی قرار گرفتند. براساس نتایج مطالعه، تمامی عصاره های به دست آمده دارای فعالیت ضدمیکروبی در مقابل باکتری های مذکور بودند. در این میان عصاره الکلی دارای بیشترین اثر ضدمیکروبی بود. با مقایسه نتایج حاصل از اثرات ضدمیکروبی رزماری، اسفند و برگ بو، هر سه گیاه دارای اثر بازدارندگی یکسانی در رقت 25/6% علیه باکتری اشریشیا کولای بودند. در مورد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس عصاره الکلی و آبی اسفند بیشترین اثرکشندگی را در رقت 25/6% داشت. طبق یافته های مطالعه می توان به این نتیجه رسید که استفاده از امواج مافوق صوت، روشی سریع، موثر و اقتصادی برای عصاره گیری از اجزای گیاهی می باشد. به علاوه، از میان حلال های آبی، هیدروالکلی، الکلی و کلروفرم، حلال الکلی جهت استخراج عوامل ضدمیکروبی موجود در گیاهان مناسب تر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1581328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!