بررسی آمادگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای آموزش بین حرفه ای و عوامل مرتبط با آن در سال 1394

چکیده:
سابقه و هدف
اعتقاد به افزایش اثربخشی مراقبت از بیمار از طریق مشارکت و کار تیمی منجر به تاکید ویژه بر لزوم آماده کردن تمامی دانشجویان حرفه های گروه پزشکی از طریق یادگیری بین حرفه ای شده است. این مطالعه با هدف تعیین آمادگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای آموزش بین حرفه ای و عوامل مرتبط با آن، اجرا گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشکده های پزشکی، بهداشت، پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که از بین آنها 700 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مطالعه پرسشنامه ای دو بخشی مطالعه یمانی و همکاران شامل مشخصات جمعیت شناسی و 19 سئوال در مورد آموزش بین حرفه ای بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین نمره کلی دیدگاه دانشجویان مورد بررسی برابر با 9/94±70/84 بود. بیشترین نمره میانگین در بین گویه های مورد بررسی، مربوط به گویه «یادگیری اشتراکی قبل از فراغت از تحصیل به من کمک می کند تا بهتر به کار تیمی بپردازم» بود و کمترین نمره میانگین کسب شده مربوط به گویه «مهارت من در حل مسائل بالینی فقط از طریق همراهی با فراگیران هم رشته خودم ارتقا می یابد» بود. بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی و دانشجویان بالاتر از کارشناسی، تفاوت وجود داشت و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (0/03=p).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه بیانگر آن است که آموزش بین حرفه ای از دیدگاه دانشجویان این دانشگاه دارای اهمیت زیادی است و ویژگی های جمعیت شناسی در این مورد دخالت چندانی ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1582931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!