بررسی تاثیرآموزش مهارت مصاحبه انگیزشی به دانشجویان دندانپزشکی بر شاخص بهداشت دهان بیماران مراجعه کننده به بخش پریودانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

چکیده:
سابقه و هدف
روش مصاحبه انگیزشی(Motivational Interviewing) که اخیرا در مباحث آموزش بهداشت دهان مورد توجه قرار گرفته است، یک تکنیک غیر تدافعی به منظور تسریع در تغییر رفتار بهداشتی می باشد. هدف کلی این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارت مصاحبه انگیزشی به دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر شاخص های بهداشتی دهان در بیماران مراجعه کننده به بخش پریودانتیکس بوده است.
مواد و روش ها
این فرایند آموزشی بر روی 12 دانشجوی دندانپزشکی در گروه پریودانتیکس دانشکده دندانپزشکی تهران انجام شد. ابتدا یک کارگاه یک روزه به همراه یک جزوه آموزشی جهت آشنایی دانشجویان دندانپزشکی با اهمیت بهداشت دهان در بیماران و روش های مختلف انجام بهداشت دهان برگزار شد. این جزوه آموزشی برگرفته از بخش «مصاحبه انگیزشی» از چاپ پنجم کتاب Clinical Periodontology and Implant Dentistry بوده است. سپس برای دانشجویان یک کارگاه 2 ساعته جهت آموزش مصاحبه انگیزشی به روش role playing گذاشته شد. به این صورت که دانشجویان به گروه های سه تایی تقسیم شدند. در هر گروه یک دانشجو نقش بیمار، دانشجوی دوم نقش دندانپزشک، و دانشجوی سوم نقش observer را بر عهده گرفت واین نقش در بین این دانشجویان می چرخید. ابتدا به هر گروه سه سناریو در مورد شرایط سه بیمار فرضی ارائه شده و از هر دانشجو خواسته شد تا نقش یکی از بیماران را اجرا کند. سپس از دانشجویان درخواست شد تا در پروسه درمان بیماران خود «آموزش بهداشت دهان» را بر اساس روش مصاحبه انگیزشی یا روش متداول انجام دهند. به دانشجویی که نقش observer را داشت یک چک لیست داده شد تا مهارت دانشجوی دیگر را در اجرای تکنیک «مصاحبه انگیزشی» ارزیابی کند. شاخص رعایت بهداشت دهان ( plaque index O’Leary) در آغاز هر جلسه درمانی، دو هفته و دو ماه پس از آموزش در پرونده بیماران مراجعه کننده به بخش پریودانتیکس ثبت شد. به این ترتیب تغییرات این شاخص که نشانگر میزان همکاری بیمار در رعایت بهداشت دهان است مورد ارزیابی قرار داده شد.
یافته ها
میزان تغییر پلاک ایندکس در ابتدا در مقایسه با 2 هفته پس از فرایند آموزشی در گروه مصاحبه انگیزشی (51/33±9/75) نسبت به گروه شاهد (29/33±11/75) از لحاظ آماری معنادار بود (0/006=P value). همچنین میزان تغییر پلاک ایندکس در ابتدا در مقایسه با 2 ماه پس از فرایند آموزشی در گروه مصاحبه انگیزشی (49/16±9/92) نسبت به گروه شاهد (22/50±7/09) از لحاظ آماری معنادار بود (0/001>P value).
نتیجه گیری
آموزش این تکنیک به دانشجویان دندانپزشکی در مقایسه با روش متداول آموزش بهداشت منجر به بهبود قابل توجه شاخص بهداشت دهان، افزایش همکاری بیماران جهت مراجعه در جلسات پیگیری، و بقاء نتایج درمان پریودنتال پس از 2 ماه شده است. با توجه به نامناسب بودن بهداشت دهان در بسیاری از بیماران پریودنتال در ایران (که خود مهمترین عامل در بروز بیماری پریودنتال است)، می توان با آموزش این تکنیک به دانشجویان دندانپزشکی در ارتقاء سطح بهداشت دهان در جامعه موثر بود و با پیشگیری از بروز این بیماری از بسیاری از هزینه های درمانی در جامعه کاست.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1582935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!