بررسی تاثیر توان اعتباری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر نوسان پذیری ارزش بازار حقوق صاحبان سهام

چکیده:
در پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر توان اعتباری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر نوسان پذیری ارزش بازار حقوق صاحبان سهام پرداخته می شود. به منظور سنجش توان اعتباری شرکت های نمونه، از معیارهای نسبت آنی، میزان اعتبار تجاری (مبلغ خالص تعهدات به شرکت های گروه و ابسته) و کل بدهی های جاری (شامل تسهیلات بانکی و حساب های پرداختنی تجاری) استفاده شده و برای سنجش نوسان پذیری ارزش بازار حقوق صاحبان سهام، انحراف معیار پنج ساله آنها مبنای عمل بوده است. در مسیر انجام این پژوهش، سه فرضیه تدوین و 137 شرکت از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک، برای دوره زمانی 5 ساله 1393- 1389 انتخاب شده و با مراجعه به صورت های مالی آنان، اطلاعات لازم برای سنجش متغیرها، استخراج و آزمون های آماری بر روی آنها انجام گرفت. روش تحلیل داده های پژوهش حاضر، با استفاده از رگرسیون چند متغیره، استفاده از داده های پانل و روش اثرهای تصادفی، حاکی از این مطلب بود: نخست اینکه کاهش نسبت آنی بر نوسان پذیری ارزش بازار حقوق صاحبان سهام آنها تاثیر مثبت و معناداری دارد. دوم اینکه کاهش میزان اعتبار تجاری (مبلغ خالص تعهدات به شرکت های گروه و ابسته) تاثیر منفی اما غیر معناداری بر نوسان پذیری ارزش بازار حقوق صاحبان سهام دارد و سوم اینکه افزایش کل بدهی های جاری (شامل تسهیلات بانکی و حسابهای پرداختنی تجاری) بر نوسان پذیری ارزش بازار حقوق صاحبان سهام آنها تاثیر مثبت و معناداری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1585221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!