نفرین و نفرت در ترانه های عامه پسند ایرانی (از سال 80 تاکنون)
نویسنده:
چکیده:
این پژوهش به دنبال مطالعه «نفرین در ترانه های عامه پسند ایرانی» است. بدین منظور موسیقی فارسی در ایران در سال های 1380 تا 1394 تحلیل شده است. رویکرد پژوهشی مورد استفاده کیفی است. پژوهش از آن جاکه به مطالعه موسیقی مردم پسند به عنوان بخشی از فرهنگ عامه پسند می پردازد در حوزه جامعه شناسی هنر و فرهنگ قرار می گیرد.
روش اصلی مورداستفاده در این پژوهش «گراندد تئوری ساختارگرا» است. از این روی، به جای استفاده از نظریه های موجود به عنوان چارچوپ نظری، پژوهشگر به دنبال تولید نظریه خودبنیاد و بومی از دل داده های میدان بوده است. بدین منظور با استفاده از شیوه نمونه گیری نظری، داده های لازم از منابع مختلف گردآوری شده است. در گردآوری داده ها از تکنیک های متعددی مانند مصاحبه، مشاهده، مشاهده آنلاین، گردآوری اسناد و متون بهره گرفته شده است. آنگاه همه داده ها با استفاده از دستورالعمل های کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی، کدگذاری شده اند. در نهایت از میان داده ها، 88 مفهوم و20 مقوله استخراج شده اند و «شرایط زندگی اجتماعی وتناقضات درونی روابط انسانی» به عنوان مقوله مرکزی مشخص شده است.
به عنوان روش دوم، تحلیل گفتمانی به کار گرفته شده و 5 گفتمان موجود در موسیقی نفرینی شناسایی شده اند و دال مرکزی و وقته های هر کدام مشخص شد.
در پایان نیز با استفاده از دو معیار اطمینان پذیری و کثرت گرایی، به عنوان بدیل هایی برای روایی و پایایی در پژوهش کیفی و همچنین پاسخ گویی به سوالات هفت گانه اشتراوس و کوربین درباره تجربه در مطالعه، پژوهش موردارزیابی قرار گرفته است.
روش اصلی مورداستفاده در این پژوهش «گراندد تئوری ساختارگرا» است. از این روی، به جای استفاده از نظریه های موجود به عنوان چارچوپ نظری، پژوهشگر به دنبال تولید نظریه خودبنیاد و بومی از دل داده های میدان بوده است. بدین منظور با استفاده از شیوه نمونه گیری نظری، داده های لازم از منابع مختلف گردآوری شده است. در گردآوری داده ها از تکنیک های متعددی مانند مصاحبه، مشاهده، مشاهده آنلاین، گردآوری اسناد و متون بهره گرفته شده است. آنگاه همه داده ها با استفاده از دستورالعمل های کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی، کدگذاری شده اند. در نهایت از میان داده ها، 88 مفهوم و20 مقوله استخراج شده اند و «شرایط زندگی اجتماعی وتناقضات درونی روابط انسانی» به عنوان مقوله مرکزی مشخص شده است.
به عنوان روش دوم، تحلیل گفتمانی به کار گرفته شده و 5 گفتمان موجود در موسیقی نفرینی شناسایی شده اند و دال مرکزی و وقته های هر کدام مشخص شد.
در پایان نیز با استفاده از دو معیار اطمینان پذیری و کثرت گرایی، به عنوان بدیل هایی برای روایی و پایایی در پژوهش کیفی و همچنین پاسخ گویی به سوالات هفت گانه اشتراوس و کوربین درباره تجربه در مطالعه، پژوهش موردارزیابی قرار گرفته است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p1585329
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 990,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!