شناسایی و افزایش ریزموجودهای خاکزی با قابلیت استفاده در حفاظت خاک و آب

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تخریب اراضی و به سبب آن کاهش کمی و کیفی خاک و آب از چالش های اساسی در دستیابی به توسعه ی پایدار در کشورهای در حال توسعه می باشد. در سال های اخیر نقش ریزموجودهای خاکزی در بهبود ویژگی های خاک و در نتیجه کاهش حساسیت به تخریب و فرسایش اراضی مورد تایید قرار گرفته است. از طرفی تلقیح مستقیم ریزموجودها به خاک با هدف افزایش عملکرد آن ها می تواند راهکاری نوین در حفاظت منابع آب و خاک باشد. لذا شناسایی، افزایش (تکثیر) و کاربرد در سطوح گسترده از باکتری ها و سیانوباکترهای موثر در کاهش هدررفت خاک و رواناب ضروری می باشد. بر این پایه، این پژوهش با هدف استخراج، شناسایی و افزایش مناسب ترین باکتری ها و سیانوباکترهای بومی خاک در حفاظت خاک و آب برنامه ریزی شد.
مواد و روش ها
به منظور استخراج و شناسایی باکتری ها و سیانوباکترها، نمونه برداری از خاک سطحی منطقه حساس به فرسایش حواشی جاده مرزنآباد-کندلوس انجام گرفت. کشت و استخراج باکتری ها و سیانوباکترهای موجود در بانک ریزموجود خاک برابر با دستورکار های آزمایشگاهی به ترتیب با استفاده از محیط های کشت عمومی TSAو Nutrient Agar؛ و Bold Basalو CHU10انجام شد. باکتری ها و سیانوباکترهای استخراج شده با بررسی ویژگی های ریخت شناسی در زیر میکروسکوپ نوری در حد جنس شناسایی شدند. سپس مناسبترین آنها بر اساس معیارهای موثر در کاهش هدررفت خاک و رواناب انتخاب و در نهایت پس از خالص سازی با استفاده از محیط های کشت اختصاصی منحصر به هر ریزموجود، باکتری ها و سیانوباکترها به شمار و حجم زیاد تکثیر شدند.
نتایج و بحث: نتایج نشان داد که در بانک ریزموجودهای خاک منطقه، باکتری های Pseudomonassp.Arthrobactersp.Azotobactersp.Diplococcussp.Streptococcussp.Bacillussp.، سیانوباکترهای Nostocsp.Oscillatoriasp.Lyngbyasp.Phormidiumsp.Aphanothecesp.و همچنین تاکسون (آرایه) Diatomsو Xanthophytaشناسایی شدند. بر پایه معیارهایی از جمله توان زندهمانی، افزایش و فعالیت در شرایط نامناسب، توان ترشح مواد چسبندهی پلیساکاریدی، رشد شبکه ای، تشکیل ریز و بزرگ ساختار، تبدیل مواد غذایی به حالتهای قابل استفاده توسط ریزموجودها و همچنین بیماریزا نبودن برای انسان و دیگر موجودهای جنس Azotobactersp.به عنوان باکتری آزادزی و تثبیت کننده نیتروژن و گروه Bacillussubtilisبا توانایی زیاد در ترشح پلی ساکارید از میان باکتری ها و Nostocsp.و Oscillatoriasp.به عنوان تثبیت کننده نیتروژن و ترشح کننده پلی ساکارید از بین سیانوباکترها به عنوان جنسهای با قابلیت بالا در حفاظت خاک و آب انتخاب شدند. از طرفی جمعیت باکتری ها و سیانوباکترها به ترتیب از 104×4/6 و 104×3/1 عدد در یک گرم خاک مادری منطقه به 1015×2 و 1014×25/6 عدد در یک گرم پس از فرآیند افزایش فزونی پیدا کردند. لذا با تلقیح و افزایش جمعیت باکتری ها و سیانوباکترهای یادشده، پویایی میکروبی پوستهی زیستی خاک افزایش یافته و ضمن بهبود ویژگی های شیمیایی خاک، با اتصال ذرات خاک با ترشحات پلی ساکاریدی و افزایش فضای متخلخل خاک باعث کاهش هدررفت خاک و آب خواهند شد. همچنین امکان افزایش باکتری ها و سیانوباکترها در حجم قابل تلقیح به سطوح گسترده به عنوان تثبیتکننده زیستی و پایدار خاک تایید شد. بر پایه ارزیابی اقتصادی، هزینه ی تولید و تلقیح باکتری ها و سیانوباکترها در اراضی گسترده با هواپیماهای سم پاشی، افزون بر امکان پذیری و صرفه جویی در زمان، نسبت به تثبیت کننده های متداول طبیعی و مصنوعی به ترتیب 2 و 24 برابر کمتر خواهد بود.
نتیجه گیری
بنابر نتایج این پژوهش، امکان شناسایی و افزایش ریزموجودهای خاکزی سودمند از خاک حساس به فرسایش در حفاظت خاک و آب تایید شد. لذا کاربرد ترکیبی از باکتری ها و سیانوباکترهای انتخاب و افزایش شده در این پژوهش به صورت تلقیح در سطوح گسترده می تواند باعث افزایش چسبندگی ذرات خاک، پایداری خاکدانه ها، تخلخل و نفوذپذیری و در نتیجه حفاظت منابع خاک و آب شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
213
لینک کوتاه:
magiran.com/p1586546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!