تنوع پذیری درآمدها و سودآوری در شبکه بانکی کشور

چکیده:
درآمدهای غیربهره ای بر سودآوری و ریسک بانک ها در شبکه بانکی کشور تاثیر دارند. اغلب بانک ها با تغییر در شرایط اقتصادی در کشور و گسترش بانکداری در ایران به کسب درآمدهای غیربهره ای روی آورده اند. درآمدهای غیربهره ای افزایشی بر سودآوری و اثر کاهشی بر ریسک بانک ها دارد و درآمدهای غیربهره ای بسته به اندازه و نوع مدل کسب و کار بانکی تاثیرات متفاوتی را بر سودآوری بانک ها ایجاد می کند و این تاثیرات در بانک های خصوصی و دولتی نیز متفاوت است. بانک ها در کسب سود با تغییرات درآمدهای بهره ای رفتار متفاوت دارند و برخی از بانک ها ممکن است که نسبت به وام دهی به بخش خصوصی و مسکن تمایل بیشتری نشان دهند که در این صورت با ریسک بسیار کمتری نسبت با سایر بانک ها روبرو می شوند. بانک ها در صورت عدم وصول وام های اعطایی با کاهش درآمدهای بهره ای روبرو می شوند، در حالی که درآمدهای غیربهره ای شامل درآمدهایی است که بانک را در معرض ریسک مالی قرار نمی دهد. در واقع هدف از انجام این تحقیق این است که به ارزیابی چگونگی اثرگذاری درآمدهای غیربهره ای بر سودآوری و ریسک در شبکه بانکی کشور بپردازد. از این رو با استفاده از روش اقتصادسنجی داده های تابلویی پویا با توجه به 25 بانک فعال در شبکه بانکی کشور و از سال (1392–1358) به بررسی این موضوع پرداخته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده درآمدهای غیربهره ای دارای تاثیر مثبت بر سودآوری بانک ها و تاثیر منفی بر ریسک بانکی است.
در شبکه بانکی کشور بیشتر درآمد بانک ها به درآمدهای بهره ای و کمتر به درآمدهای غیربهره ای اختصاص می یابد. درآمدهای بهره ای نسبت به درآمدهای غیربهره ای دارای ثبات کمتری هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1588925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!