تنوع ژنتیکی و صفات فیزیولوژیکی استرین های Ralstonia solanacearum مزارع سیب زمینی استان همدان

چکیده:
بیماری پژمردگی باکتریایی ناشی از Ralstonia solanacearum از بیماری های مهم سیب زمینی در استان همدان است. برای بررسی تنوع ژنتیکی جدایه های R. solanacearum نمونه های گیاهی مشکوک به آلودگی در بهار و تابستان سال 1389 از مناطق مختلف این استان جمع آوری گردید. کشت اندام های آلوده گیاهی (غده و ساقه) روی محیط نوترینت آگار (NA) حاوی تری فنیل تترازولیوم کلراید و بررسی خصوصیات بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی، منجر به شناسایی 52 استرین R. solanacearum بیوار A2 گردید. برای تشخیص دقیق تر جدایه ها واکنش زنجیره ای پلیمراز با استفاده از آغازگرهای ps96H و ps96I انجام شد. نتایج PCR نشان داد که نمونه ها همراه با نمونه استاندارد یک باند مشابه 148جفت بازی تولید نمودند. تنوع ژنتیکی 26 جدایه انتخابی با آغازگرهای BOX و ERIC مورد بررسی قرار گرفت. طول قطعات تکثیری با استفاده از آغازگر BOX A1R در محدوده 100 تا bp1500 و آغازگر ERIC از200 تا bp1200 متغیر بود. گروه بندی جدایه های به دست آمده با روش UPGMA و براساس ضریب جاکارد با استفاده از داده های هر دو آغازگر، جدایه ها را در سطح تشابه 74 درصد به 5 گروه اصلی منتسب کرد. نتایج حاصل نشان دهنده ی آن است که استرین های R. solanacearum جمع آوری شده خصوصیات فنوتیپی و ژنتیکی متفاوتی داشتند، هرچند ارتباط مشخصی بین منطقه جغرافیایی و خصوصیات استرین ها به دست نیامد. این بررسی کارآیی روشPCR با آغازگرهایBOX و ERIC را برای نشان دادن چندشکلی ژنتیکی در جمعیت های R. solanacearum نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1589674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!