بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران شهر یزد نسبت به مدیریت بحران در بلایا و حوادث طبیعی

چکیده:
مقدمه
بلایای طبیعی به عنوان حوادثی که خارج از کنترل انسانها میباشند در نظر گرفته شده اند و معمولا به مرگ و میر و آسیبهای متنوعی منتج می شوند ووضعیت بهداشت و سلامت عمومی مردم را به طور مشخص متاثر میسازند بلایا به طرق مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار میدهند، آنها ممکن است اثرات عمیق، آشکار و نتایج نامعلومی داشته باشند. حوادث ناشی از بلایای طبیعی ممکن است به طور مستقیم سبب صدمات و مرگ و میر شوند و یا به صورت غیرمستقیم منجر به انتقال بیماری های واگیر گردد.یکی از گروه هایی که بیشترین نقش رادر پیشگیری وکنترل بلایا دارند ،پرستاران می باشند لذا دراین بررسی تصمیم گرفتیم تا آگاهی،نگرش و عملکرد پرستاران شهر یزد نسبت به مدیریت بحران در بلایا وحوادث طبیعی رامورد بررسی قراردهیم.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی –مقطعی بودکه که تعداد 220 نفر از پرستاران بیمارستانهای دولتی از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. داده ها توسط پرسشنامه ای محقق ساخته انجام شد که با استفاده از مطالعات مشابه در زمینه پرستاری تهیه شده است که روایی آن با نظر متخصصین مربوطه وپایایی آن با آلفا کرونباخ 0.83 تایید شداین پرسشنامه از دو قسمت تشکیل شده بود.قسمت اول شامل سوالاتی در خصوص متغیرهای زمینه ای(سن-جنس-وضعیت تاهل- میزان تحصیلات-سابقه کار-نوع مسئولیت و...)بود.
بخش دوم شامل سوالاتی در خصوص آگاهی, نگرش وعملکردبود که بخش آگاهی مشتمل بر16سوال بوده است عبارات مربوط به نگرش 11 سوال بود وعبارات مربوط به عملکرد 19سوال بوده است . داده ها پس از جمع آوری بر طبق کد بندی های معین ، در نرم افزار آماری SPPS.Win 16 وارد گردیده و پس از پردازش مورد ارزیابی قرار گرفت. در سطح تحلیلی از آزمونهای همبستگی اسپیرمن ، آزمونهای مقایسه میانگین ها در سطوح مختلف متغیرهای مستقل ( من – ویتنی ، کروسکال والیس و یا t تست وهم چنین از آزمون مقایسه میانگین داده های وابسته(غیر پارامتریک) استفاده شد.
نتایج
میانگین آگاهی در پرستاران24/5± 05/13ازمحدوده نمره 22-0 می باشد. نمره نگرش پرستاران 39/3±94/28از محدوده 33-11 می باشد. همچنین میانگین نمره عملکرد افراد 5/6 ±88/45 از محدوده 57-19 می باشد.پرستاران در این مطالعه دارای میانگین سنی 94/33 سال وسابقه کار 5/10 سال داشتند.
بحث: با توجه به افزایش تعداد دفعات وقوع و پیامدهای بلایا و نقش ویژه خدمات سلامتی در قبل، حین و بعد از وقوع چنین حوادثی، آمادگی مناسب کارکنان ارائه دهنده ی خدمات سلامتی بسیار ضروری می باشد و پرستاران به عنوان بزرگترین گروه ارائه دهنده ی خدمات بهداشتی درمانی به افراد آسیب دیده می باشند ولازم است که اطلاعات وعملکرد آنها سنجیده شود که از اهداف این بررسی بود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
195 تا 201
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!