راهبردهای آماده سازی روانی دروازه بانان نخبه فوتبال ایران در حین یک رقابت

چکیده:
مقدمه و هدف
مصاحبه مستقیم با ورزشکاران نخبه دانش وسیع و کاربردی را در مورد ویژگی های روان شناختی و روش های آماده سازی مرتبط با عملکرد مطلوب فراهم می آورد. هدف پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای آماده سازی روانی دروازه بانان نخبه فوتبال ایران بود.
روش تحقیق: برای این منظور از روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. در ادامه با هفت نفر از دروازه بانان نخبه فوتبال ایران که سابقه حضور در تیم های ملی یا حضور در لیگ برتر فوتبال را داشتند، مصاحبه کیفی با رویکرد عمقی، پایان باز و نیمه ساختار یافته به عمل آمد. در این پژوهش راهبردهای مورد نظر در بازه های زمانی حین و بعد از یک رقابت دسته بندی و گزارش شدند. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش کدگذاری باز، محوری و روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.
یافته ها
نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مهم ترین راهبردهای آماده سازی روانی و رفتارهای دروازه بانان نخبه در حین یک رقابت شامل چهار مورد راهبردهای تمرکز، تمرکز مجدد، راهکارهای حفظ و ایجاد انگیزه و واکنش به اشتباهات بودند. همچنین راهبرد آماده سازی مورد استفاده توسط دروازه بانان نخبه برای بعد از یک رقابت شامل خودارزیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد بود.
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد با توجه به ماهیت ویژه و اختصاصی نیازها و راهبردهای آماده سازی روانی ورزش های گوناگون، شناسایی و فهم عمیق این نیازها می تواند نقطه شروعی برای مشاوره موثر و برنامه ریزی برای طراحی مداخلات و برنامه های روان شناختی متناسب با نیاز ورزشکاران باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!