مدلی علی برای اقدامات موجود در مدیریت چرخه حیات سیستم های اطلاعاتی(مورد مطالعه: شرکت های تولید کننده سیستم های اطلاعاتی شهر تهران)

چکیده:
هر محصول نرم افزاری دارای یک چرخه حیات است که آغاز حیات آن با پاسخگویی به نیاز کاربران یا به عنوان مفهوم یک محصول جدید آغاز شده و با منسوخ شدن یا از کار افتادن پایان می یابد. بنابراین چرخه حیات محصولات نرم افزاری تمامی فعالیت های مرتبط با توسعه محصول و عملیات و نگهداری آن را دربرمی گیرد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی ابعاد و اقدامات موجود در چرخه حیات یک سیستم اطلاعاتی و گام هایی است که در هر مرحله از آن برداشته می شود. این ابعاد و شاخص ها با مطالعه ادبیات تحقیق بدست آمده و سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد پالایش قرار گرفته اند. بدین منظور پرسشنامه هایی در شرکت های تولیدکننده نرم افزار و سیستم های اطلاعاتی در کلان شهر تهران و میان کارشناسان تولید سیستم های اطلاعاتی توزیع شده است. پس از شناسایی شاخص های کلیدی، با استفاده از تکنیک دیمتل، میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری شاخص ها بر یکدیگر را سنجیده و بر همین اساس آنها را رتبه بندی کرده و مدل علی میان اقدامات موجود در چرخه حیات سیستم های اطلاعاتی طراحی شد. برای این منظور نیز تعدادی پرسشنامه میان خبرگان و کارشناسان باسابقه در امر تولید سیستم های اطلاعاتی توزیع شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که یافتن یک ایده مناسب برای تولید محصول مهم ترین اقدام موجود بوده و پس از آن اقداماتی همچون طراحی محصول، کد نویسی، نمونه سازی اولیه، بهره برداری توسط مشتری، تولید محصول، پشتیبانی و نگهداری از محصول، پایان عمر محصول و توزیع محصول به ترتیب حائز اهمیت می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!