تصحیح داده های انعکاس ویترینیت اندازه گیری شده با استفاده از روش «تحول فلورسانس زایی چندماسرالی» و استفاده از آن ها در مدل سازی یک بعدی چاه بینک-4

چکیده:
در مطالعات ژئوشیمیایی اکتشاف نفت، انعکاس ماسرال های تشکیل دهنده کروژن، به ویژه انعکاس ویترینیت، یکی از مهم ترین شاخص-های تعیین بلوغ حرارتی مواد آلی و تشکیل نفت و گاز است. علی رغم اینکه انعکاس ویترینیت به طور معمول با افزایش عمق دفن شدگی رسوبات افزایش می یابد، خیلی اوقات مهندسین اکتشاف هنگام مدل سازی بلوغ حرارتی، که با استفاده از مقادیر انعکاس ویترینیت اندازه گیری شده با میکروسکوپ پتروگرافی آلی فتومتردار کالیبره می شود، با مشکل مواجه می شوند. این مشکل به سبب وجود ماسرال های مختلف و تضعیف انعکاس ویترینیت (ساپرشن) به وجود می آید. برای حل مشکل تضعیف انعکاس ویترینیت دانشمندان استرالیایی با استفاده از میکروسکوپ رامان لیزری یک روش چندپارامتری به نام «تحول فلورسانس زایی چندماسرالی» را توسعه دادند که به منظور اختصار آن را فم نامیدند. در این مقاله، به منظور آشنا نمودن خوانندگان هدف با روش فم و نحوه استفاده از داده های حاصل از آن، ابتدا این روش به طور خلاصه معرفی شده است. سپس برای کالیبره کردن مدل یک بعدی ارائه شده برای چاه بینک-4 از داده های انعکاس ویترینیت اندازه گیری شده و داده های انعکاس به دست آمده از به کارگیری روش فم استفاده شده است. به منظور تبیین اهمیت تصحیح داده های انعکاس ویترینیت به عنوان معمول ترین و مهم ترین پارامتر جهت کالیبراسیون مدل های حرارتی و مشخص کردن زمان و عمق زایش هیدروکربن از سنگ های منشا پابده، گورپی، کژدمی و گدوان، داده های انعکاس ویترینیت و فم در مدل سازی یک بعدی چاه بینک-4 به کار برده شده و نتایج حاصل باهم مقایسه شده اند. تفاوت های زیاد نتایج حاصل از کالیبراسیون مدل بلوغ با استفاده از داده های انعکاس ویترینیت معادل حاصل از روش فم با داده های انعکاس اندازه گیری شده در روغن امرسیون، از نظر میزان پختگی، درصد تبدیل ماده آلی، گستره تولید و مقدار رانش نفت، با استفاده از نمودارهای حاصل از مدل سازی نشان داده شده اند. این تفاوت ها در استراتژی های اکتشاف بسیار تعیین کننده هستند. کلمات کلیدی: بلوغ حرارتی، انعکاس ویترینیت، تضعیف انعکاس، فلورسانسی زایی ماسرال های چندگانه(فم)، چاه بینک-4.
زبان:
فارسی
در صفحه:
72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!