تاثیر هشت هفته تمرین ایزوکالریک با شدت LTP1و LTP2 بر متغیرهای قلبی-ریوی مردان جوان غیر ورزشکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

اثربخشی بهینه تمرینات ورزشی، چه در بعد همگانی و چه در بعد قهرمانی، از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه تاثیر 8 هفته تمرین با شدت های آستانه هوازی (LTP1) و آستانه بی هوازی (LTP2) با کل کار و اکسیژن مصرفی مشابه بر پارامترهای قلبی- ریوی در مردان غیر ورزشکار بود.

مواد و روش ها

22 دانشجوی مرد غیر ورزشکار به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و بطور تصادفی به دو گروه آستانه هوازی (12 نفر، 61% HRmax) و آستانه بی هوازی (10 نفر، 86% HRmax) تقسیم شدند. آزمودنی ها قبل و پس از تمرینات آزمون فزاینده نوارگردان را برای تعیین حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2max)، سرعت در آستانه بی هوازی (vAT)، اکسیژن مصرفی در آستانه بی هوازی (VO2 at AT) اجرا کردند. آزمودنی های هر دو گروه سه روز در هفته به مدت 8 هفته و با کل کار و اکسیژن مصرفی مشابه تمرین کردند. تفاوت درون گروهی و بین گروه هی به ترتیب با استفاده از آزمون t همبسته و t مستقل انجام شد. اندازه اثر برای تغییرات معنی دار، با استفاده از آزمون مجذور امگا محاسبه شد.

یافته ها

نتایج تحقیق حاضر نشان داد که پس از تمرینات اکسیژن مصرفی در آستانه بی هوازی و vAT در هر دو گروه تمرینی افزایش معنادار و همچنین فشار خون و ضربان قلب استراحت بطور معناداری کاهش یافت (05/0P≤). همچنین حداکثر اکسیژن مصرفی پس از تمرین در آستانه بی هوازی بطور معناداری افزایش یافت (009/0 =P)، در حالی که در گروه آستانه هوازی افزایش معناداری مشاهده نشد. همچنین، نتایج نشان داد که بین گروه ها از نظر آماری، تفاوت معناداری وجود ندارد.

نتیجه گیری

در مجموع نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که، وقتی حجم تمرین کنترل می شود، شدت بالاتر تمرین نسبت به شدت پایین تمرین، در بهبود VO2max افراد جوان غیر فعال موثرتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1593740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!