ارتباط الگوهای هم انقباضی کوادریسپس و همسترینگ با زاویه والگوس زانو در زنان ورزشکار حرفه ای

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

زاویه والگوس زانو یکی از عوامل پیش بین آسیب های غیربرخوردی لیگامان صلیبی قدامی (ACL) است. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین الگوهای هم انقباضی کوادریسپس و همسترینگ با زاویه والگوس زانو در زنان ورزشکار حرفه ای بود.

روش شناسی: 

56 زن ورزشکار (با میانگین ± انحراف استاندارد سن 99/1 ±15/20 سال ; قد 25/7 ±28/169 سانتیمتر; وزن 06/10 ±05/60 کیلوگرم) به عنوان آزمودنی در پژوهش شرکت کردند. فعالیت الکترومیوگرافی مدیال و لترال کوادریسپس و همسترینگ و کینماتیک اندام تحتانی حین فرود- پرش ثبت شد. شاخص هم انقباضی مدیال و لترال کوادریسپس- همسترینگ، نسبت هم انقباضی مدیال به لترال زانو و زاویه والگوس زانو در لحظه تماس پا با زمین محاسبه و در تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. برای تعیین ارتباط بین الگوهای هم انقباضی با زاویه والگوس زانو در لحظه تماس پا با زمین از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد (P≤0.05).

یافته ها

یافته های تحقیق نشان داد بین شاخص هم انقباضی مدیال کواردیسپس- همسترینگ (001/0 p=) و نسبت هم انقباضی مدیال به لترال زانو (001/ 0p=) با زاویه والگوس زانو همبستگی معنی دار وجود دارد. نتایج پژوهش همچنین نشان داد بین شاخص هم انقباضی لترال کواردیسپس- همسترینگ با زاویه والگوس زانو همبستگی معنی دار وجود ندارد (799/0 p=).

نتیجه گیری

بنظر می رسد زنان ورزشکار هم انقباضی مدیال به لترال کواردیسپس- همسترینگ نامتعادلی دارند، که توانایی مقابله با بارهای ابداکشن را محدود می کند. از آنجا که افزایش لود ابداکشن باعث افزایش استرین روی ACL می شود، به تعادل رساندن هم انقباضی در بخش مدیال و لترال زانو می تواند به کاهش آسیب های ACL کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1593746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!