به سوی یک نظام یکپارچه برای حفاظت و مدیریت سیمای سرزمین: رویکردهای نوین

پیام:
چکیده:
در تاریخ معاصر، اعتقاد به یکپارچگی و وحدت سیمای محیط، اروپاییان را به فکر تدوین قوانین مشترک و عام برای حفاظت و مدیریت محیط زیست سوق داد. معاهده سیمای محیط اروپا، اولین کنوانسیون بین المللی است که تمرکز ویژه بر روی سیمای سرزمین دارد و با همگامی و همکاری اعضای اتحادیه اروپا درصدد پیشبرد اهداف حفاظت، مدیریت، برنامه ریزی و مشارکت مردم در سیمای سرزمین است. همچنین کمک به ایجاد توسعه پایدار و عدالت اجتماعی در سراسر اروپا از جمله اهداف اساسی آن است. برای پیشبرد این اهداف، پروژه «ایی - کلیک» با استفاده از ابزار تکنولوژی اطلاعات به دنبال همکاری با سازمان های دولتی بوده و مسئول اشاعه اهداف و مضامین معاهده به سیاست های محلی، منطقه ای و ملی در سراسر اروپا است. مشکلات در زمینه توافقات بین المللی بر سر مسایل سیمای سرزمین، جدی است. در مقایسه با تنوع زیستی یا تغییرات اقلیمی، توافق بر سر ارزش سیمای سرزمین بسیار مشکل است. توافق جهانی بر سر مفهوم و درک مشترک از سیمای سرزمین و ارزش های اساسی آن بطور اصولی امری مشکل است. اما این معاهده علیرغم وجود تفاوت های سیاسی- اقتصادی و فرهنگی موفق بود. بنابراین عده ای از اعضای اتحادیه اروپا خصوصا دانشمندان اروپایی و سایر نقاط جهان تصمیم گرفتند که معاهده را جهانی کنند. فکر این ایده توسط یونسکو مطرح شد و فدراسیون بین المللی معماران منظر از آن استقبال و بانی انجام آن شد. یونسکو راهی متفاوت برای تفکر در مورد سیمای سرزمین پیشنهاد می کند و معتقد است که رویکردی جامع و استراتژیک برای جوامع در برخورد با چالش ها و تهدیدات جهانی لازم است. هم اکنون جهان به سمت یک نظام و شیوه نامه واحد بین المللی اما سازگار و انعطاف پذیربرای حل مشکلات محیط زیست و حفاظت و برنامه ریزی آن پیش می رود. این رویکرد علیرغم معضلات و دشواری ها، در مقابل مزایایی هم دارد و هدف اساسی آن رهنمون شدن جوامع به سمت توسعه پایدار و درخور است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!