بررسی راهکارهای حقوقی موجود جهت تعیین سرنوشت جنین های منجمد رهاشده

پیام:
چکیده:
جنین های منجمد در دو حالت به عنوان جنین های رهاشده تلقی می شوند؛ مورد نخست زمانی است که صاحبان جنین، مجهوال المکان باشند و هیچ گونه دستورالعمل کتبی از سوی زوجین در ارتباط با وضعیت جنین وجود نداشته باشد. مورد بعدی زمانی است که صاحبان جنین منجمد، به طور واضح به مراکز انجماد اعلام کنند که تصمیم گیری درباره ی سرنوشت جنین های منجمد خویش را به مراکز انجماد تفویض می کنند. هدف ما بررسی این موضوع بود که در صورت رهاکردن جنین های منجمد از سوی زوجین، چه تصمیمی باید در مورد سرنوشت آن ها اتخاذ شود؟ این مطالعه به روش اسنادی - کتابخانه ای و تحلیلی بود. از آن جایی که نگه داری از جنین های منجمد مستلزم صرف هزینه است، شایسته است مسوولیت مراکز انجماد را نسبت به نگه داری از جنین های منجمد پس از صرف زمانی معقول و متعارف و تلاش های ناموفق برای برقراری تماس با صاحبان منتفی بدانیم.
تصمیم گیری در مورد سرنوشت جنین منجمد رهاشده بستگی به این موضوع دارد که چه ماهیتی را برای آن ها برگزینیم. در صورتی که جنین های منجمد رهاشده را انسان تلقی کنیم، با توجه به هزینه ی نگه داری و کمبود امکانات پزشکی می توان بر اساس قاعده ی الضرورات تبیح المحظورات (ناگریزی ها حرام ها را مباح می کند) آن ها را از بین برد. چنان چه جنین های منجمد را مال یا شبه مال تلقی کنیم، باید جنین های منجمدی را که به صاحبانشان برای تعیین سرنوشت آنان دسترسی وجود ندارد ، مجهول المالک تلقی کرده و حاکم را جهت اخذ تصمیم به دورریزی یا اهدا برای تحقیقات صالح قلمداد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!