رابطه ابعاد سبک زندگی اسلامی و شادکامی در بین دانشجویان

چکیده:
سابقه و هدف
سبک زندگی اسلامی، با تمام زندگی افراد و ابعاد آن مرتبط است. شادکامی نیز از مهم ترین نیازهای روانی بشر است که تاثیر عمده ای بر شکل گیری شخصیت و سلامت روان دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد سبک زندگی اسلامی و شادکامی در بین دانشجویان انجام شد.
مواد و روش ها
روش پژوهش همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل دادند. گروه نمونه این پژوهش 225 نفر دانشجو (114 دختر، 111 پسر) بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبک زندگی کاویانی (1391) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین بین شادکامی و متغیرهای روشنفکری منفی، دنیاخواهی، گنهکاری، نوع دوستی، لذت خواهی و کم همتی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد و بین شادکامی و متغیرهای ویژگی های درونی، عبادی و اجتماعی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و ابعاد زندگی عبادی، گنهکاری و ویژگی های درونی در سه گام توانستند حدود 23 درصد از واریانس شادکامی را تبیین کنند.
نتیجه گیری
از این نتایج می توان برای استفاده در برنامه های آموزشی، پیش گیرانه و رشدی در دانشگاه ها و مراکز مشاوره جهت غنی سازی سبک زندگی اسلامی و شادکامی دانشجویان بهره برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1598297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!