سنجش نیاز های آموزشی متخصصین بیهوشی و رشته های جراحی در زمینه ی طب انتقال خون

پیام:
چکیده:
مقدمه
طراحی برنامه های آموزش مداوم جامعه پزشکی باید بر اساس سنجش نیازهای فراگیران باشد. از طرف دیگر، یکی از مشکلات شایع در کشور، مصرف بی رویه ی فرآورده های خونی است و شایع ترین درخواست رزرو خون مربوط به بخش های جراحی است. لذا مطالعه ی حاضر جهت سنجش نیاز های آموزشی متخصصین بیهوشی و رشته های جراحی در زمینه ی طب انتقال خون انجام شد.
روش ها
این مطالعه ی پیمایشی برروی نمونه در دسترس شامل 134 نفر از متخصصین بیهوشی و رشته های جراحی در استان اصفهان انجام شد. نیازسنجی آموزشی با استفاده از دوپرسش نامه ی محقق ساخته روا و پایای خود ارزیابی و سنجش دانش انجام شد. آلفا کرونباخ محاسبه شده برای سوالات خودارزیابی سطح اطلاعات 958/0 و سوالات میزان نیاز به آموزش 981/0 و سوالات سنجش دانش 72/0 بود. داده ها وارد نرم افزار Excel شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های توزیع فراوانی و برای مقایسه نتایج ازآزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
نتایج
اکثر شرکت کنندگان مرد (9/70%) با میانگین سابقه کار 8/8±9/15سال بودند. 8/65% شرکت کنندگان اطلاعات خود را در« حد نسبی» ارزیابی کردند. بیش ترین احساس نیاز به آموزش در مورد کرایوپرسیپتیت و کم ترین آن در مورد گلبول قرمز فشرده اعلام شد. میانگین نمرات سنجش دانش 24/0±60/6 بر مبنای 20 بود. بین میانگین نمرات خود ارزیابی سطح اطلاعات با میانگین نمره آزمون سنجش دانش و میزان مواجهه با فرآورده های خون ارتباط معنادار وجود داشت (0001/0p≤). بین نمرات نیاز به آموزش با نمرات خود ارزیابی سطح اطلاعات و میزان مواجهه با فرآورده های خون ارتباط معنادار وجود نداشت (23/0=p).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از نیازسنجی و کمبود دانش پزشکان در تمام مباحث انتقال خون، پیشنهاد می شود برنامه آموزشی مناسب برای متخصصین رشته های جراحی و بیهوشی طراحی گردد. این برنامه می تواند در قالب برنامه های آموزش مداوم برای دانش آموختگان ارائه شود. مطالعات بیش تر برای تصمیم گیری در مورد نحوه گنجاندن طب انتقال خون در برنامه های دستیاری تخصصی گروه های جراحی و بیهوشی لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
310 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!