نظریه های مونتاژ اسلاوکو ورکاپیچ و سرگئی آیزنشتاین

پیام:
چکیده:
پیدایش هنر مونتاژ در تاریخ سینما در سال های 1900 تا 1907 بود. به باور بسیاری از مورخان سینما، هنر مونتاژ در فیلم های فیلمساز آمریکایی ادوین اس پورتر به کار گرفته شد، با این وجود نظریه ی مونتاژ و زیبایی شناسی این نظریه در روسیه ی عصر انقلاب اکتبر 1917، از سوی نظریه پردازان بزرگی همچون لف کلوشف، پودوفکین و به ویژه، آیزنشتاین مطرح شد و اسلاوکو ورکاپیچ، فیلمساز و مدرس سینما، تدوین گر و نظریه پرداز حوزه ی مونتاژ، در همان ایام و کمی بعدتر به طرح نظریه های خود پرداخت. اگرچه نام او کمتر در ردیف نام نظریه پردازان بزرگ مونتاژ از جمله آیزنشتاین قرار می گیرد، اما به حق یکی از متفکران نظریه ی فیلم و مونتاژ در سینماست. تاثیر اندیشه ها و عملکردهای این نظریه پرداز در تحول سینمای آمریکا در دهه های بیست و سی غیر قابل انکار است . نظریه ی کینه استتیک و مسئولیت ارزش آن در سینما و نقطه نظر بهم پیوستگی و زنجیره ی اتصالی نماها در هنر مونتاژ و تقابل با نظریه ی تصادم نماها در ایده ی سینماتیک آیزنشتاین قابل تعمق است. این مقاله به بررسی آراء این دو شخصیت درباره ی مونتاژ و وجوه تشابه و تمایز این دو دیدگاه می پردازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!