اصلاحیات مقاله بررسی اثر عصاره آبی گیاه مفروDracocephalum polychaetum بر کولیت زخمی ناشی از اسید استیک در موش های صحرایی نر بالغ

چکیده:
مقدمه
کولیت زخمی (Ulcerative colitis) یک بیماری مزمن التهابی است که مخاط و زیر مخاط را در کولون و رکتوم تحت تاثیر قرار میدهد. اتیوپاتولوژی این بیماری را به عدم تعادل پاسخ های ایمنی مخاط و فلور باکتریایی مقیم مخاط و همچنین فاکتور های محیطی و ژنتیک مرتبط می دانند .کولیت زخمی با علائمی از جمله: دردهای شکمی؛اسهال و خونریزی های مقعدی مشخص میشود. از طرفی گیاه مفروDracocephalum polychaetum به عنوان دارو به طور سنتی جهت بیماری های گوارشی استفاده میشده است؛ لذا هدف مطالعه حاضر برای اثر عصاره آبی گیاه مفرو بر کولیت القاء شده بوسیله اسید استیک میباشد.
روش کار
در این مطالعه تجربی 48 عدد از موش های صحرایی نر بالغ نژاد Wistar درمحدوده وزنی280-230 گرم مورد آزمایش قرار گرفتند. موش ها پس از القای کولیت به گروه های، دوزهای متفاوت عصاره mg/kg)50،100،200(، شاهد، داروی پردنیزولون و آخرین گروه به عنوان گروه کنترل تقسیم شدند. برای القاء کولیت، موشهای صحرایی مدت 36 ساعت از غذا محروم شدند و سپس تحت یک بی هوشی خفیف باCO2 ، میزان 2 میلی لیتر اسید استیک 4 درصد از طریق مقعد وارد کولون گردید. 24 ساعت بعد مشاهدات ماکروسکوپی مدفوع علائم کولیت را نشان داد. ارزیابی بیوشیمیایی از کولون ملتهب با سنجش فعالیت میلوپراکسیداز و میزان پراکسیداسیون لیپیدها صورت گرفت.
یافته ها
عصاره گیاه مفرو در دوز های (mg/kg 50 (001/0>P)200؛(001/0>P)100؛(01/0>P)) و پردنیزولون ( 001/0>P ) کاهش نسبت وزن به طول کولون در مقابل گروه شاهد را نشان می دهند. عصاره با دوز mg/kg) 200) (05/0>P) و گروه پردنیزولون (001/0>P) شدت و میزان التهاب را در مقایسه با گروه شاهدکاهش دادند. غلظت MDA در گروه بیمار با اسید استیک افزایش یافت در حالیکه کاهش معناداری در حیوانات تحت درمان با عصاره D.Polychaetum و پردنیزولون در سطح (01/0>P) نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
می توان نتیجه گرفت که عصاره گیاه مفرو بر درمان کولیت القاء شده بوسیله اسید استیک موثر میباشد.میتوان گفت عصاره گیاه مفرو خاصیت ضد التهابی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!