بررسی اپیدمیولوژی تب مالت در شهرستان شهرکرد طی سال های1389تا1393

چکیده:
مقدمه
بیماری های مشترک بین انسان و دام هنوز هم یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی به شمار می آید.یکی از این بیماری های مشترک بین انسان و دام تب مالت می باشد که از لحاظ بهداشتی،اقتصادی و اجتماعی دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
روش بررسی
مطالعه ی حاضر از نوع مقطعی و گذشته نگر می باشد که از اطلاعات ثبت شده در طی سال های 1389تا 1393 در مراکز بهداشتی و آزمایشگاه های تحت پوشش شهرستان شهرکرد استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده از نرم افزارspssو آزمون های آماری توصیفی و گراف های مربوطه استفاده شد.
یافته ها
پس ازبررسی 267مورد ثبت شده در طی سال های 1389تا1393مشخص شد که 3/27درصد موارد مونث و7/72درصد موارد مذکر بودندکه میانگین سنی برابر 46/17± 68/33 داشتند. بیشترین شغل در گیر با این بیماری مربوط به شغل دامداری و کشاورزی با فراوانی 8/38درصد و خانه داری با فراوانی 1/21درصد می باشد. تب(73%)،بی اشتهایی(46%)،دردعضلانی(3/45%)و کمردرد(4/34%) به ترتیب بیشترین فراوانی علائم بالینی را به خود اختصاص داده بودند همچنین بررسی های انجام شده برروی عوامل خطر احتمالی بیماران نشان داد که سابقه ی تماس با دام(5/75%)، مصرف شیرغیرپاستوریزه(1/40%)، مصرف پنیرغیرپاستوریزه(8/31%)، عدم واکسیناسون دام(29%) به ترتیب بیشترین فراوانی را داشتند. شیوع کلی در طی سال های 1389تا 1393 رقمی برابر 67/14مورد در صدهزار نفر بود.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای این بیماری در شهرستان شهرکرد به خصوص مناطق روستایی و فراوانی بالای استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه لزوم آموزش به ساکنین این مناطق جهت استفاده از لبنیات به صورت پاستوریزه به چشم می خورد؛ نکته پر اهمیت دیگر همکاری بین بخشی شبکه بهداشت و درمان و شبکه دامپزشکی شهرستان در خصوص تشویق دامداران جهت واکسیناسیون دام ها می باشد که به نظر می رسد جهت کاهش قابل توجه شیوع این بیماری امری لازم و ضروری باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!