بررسی فنوتیپی و مولکولار مقاومت به بتالاکتام ها در نمونه های بالینی استافیلوکوک های کواگولاز منفی مقاوم به متی سیلین

چکیده:
زمینه و هدف
بروز مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های گروه بتالاکتام به یکی از شایع ترین موارد تبدیل شده است. این امر در پاتوژن های بیمارستانی، از جمله استافیلوکوک های کوگولاز منفی به فراوانی دیده می شود. از این رو شناسایی عوامل مقاوم می تواند در امر درمان کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه بررسی مقاومت در استافیلوکوک های کوگولاز منفی با روش های فنوتیپی و ژنوتیپی می باشد.
مواد و
روش
در مجموع 710 جدایه از نمونه های بالینی مراکز درمانی شهر زاهدان جمع آوری شدند. بعد از تعیین جنس و گونه کردن نمونه های بدست آمده حساسیت آنها نسبت به 10 آنتی بیوتیک بتالاکتام با روش Disc diffusion تعیین شد. برای ردیابی ژنهای blaZ و mecA از پرایمرهای اختصاصی و روش PCR استفاده شد.
یافته ها
از جدایه های بدست آمده، 79جدایه استافیلوکوک ساپروفیتیکوس و 198جدایه استافیلوکوک اپیدرمیدیس بوند.از این میان 74 ایزوله (%98.1) به پنی سیلین، 69 ایزوله ( 34/87 %) اوگزاسیلین، 31 ایزوله ( 24/39 %) به سفتریاکسون، 71 ایزوله ( 87/89 %) به سفوکسیتین، 43 ایزوله ( 43/54 %) به سفوتاکسیم،19 ایزوله ( 05/24) به سفازولین و 27 ایزوله ( 17/34 %) به سفالکسین در استافیلوکوک ساپروفیتیکوس مقاوم بودند. نتایج حاصل از PCR نیز حضور ژن های mecA و blaZ را در بیشتر ایزوله ها تایید کرد.
نتیجه گیری
در غربالگری اولیه به روش فنوتیپی دیسک دیفیوژن شیوع بسیار بالای مقاومت را در شهر زاهدان نشان داد و مشخص شدکه 20تا95درصد از ایزوله ها به انواع بتالاکتام های نسل های متفاوت مقاوم هستند. روش PCR حضور ژنهای blaZ و mecA را در بیشتر ایزوله ها نشان می دهد. اما میزان بیان آن متفاوت است. این نتیجه حاصل می شود که روش فنوتیپی دیسک دیفیوژن به تنهایی برای تعیین رویکرد درمانی عفونت های ناشی از این ارگانیسم مناسب نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!