تاثیر میکروارگانیسم های محرک رشد و عصاره یونجه بر مقادیر عناصر پر و کم مصرف در سورگوم علوفه ای

چکیده:
افزایش روزافزون جمعیت و عدم توانایی مراتع دربرآورد نیاز غذایی دام ها موجب شده است که به کشت گیاهان علوفه ای بیش از پیش توجه گردد. به منظور بررسی تاثیر میکروارگانیسم های محرک رشد (PGPR) و عصاره یونجه بر رشد و مقادیر عناصر پر و کم مصرف در سورگوم علوفه ای، آزمایشی گلخانه ای به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی و شش تکرار در دانشگاه زابل انجام شد. نخستین فاکتور شامل 2 سطح بستر خاک عدم تلقیح با PGPR و تلقیح شده با PGPR و دومین فاکتور شامل سه سطح صفر، 2 و 4 در هزار عصاره یونجه بودند. نتایج نشان داد که با افزایش غلظت عصاره یونجه، وزن خشک کل گیاه و به علاوه مقادیر عناصر کم و پرمصرف در سورگوم افزایش یافت. بیشترین و کمترین غلظت منگنز به ترتیب در سطح 004/0 و شاهد عصاره یونجه بدست آمد. غلظت مس در سطح 002/0 عصاره یونجه 15 درصد افزایش نسبت به سطح شاهد نشان داد ولی نسبت به سطح 004/0 عصاره یونجه تفاوت معناداری نداشت. همچنین، اضافه کردن PGPR به بستر رشد منجر به افزایش قابل توجهی در وزن خشک گیاه و به علاوه غلظت آهن، منگنز، مس و پتاسیم شد. در نهایت، تفاوت معنی داری در مقادیر آهن در سطح 4 در هزار عصاره یونجه در بستر تلقیح شده با PGPR در مقایسه با بستر عدم تلقیح وجود نداشت. سرانجام توصیه می گردد تاثیر عصاره یونجه بر عملکرد و غلظت عناصر غذایی در دیگر گیاهان نیز بررسی شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
96 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1602955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!