ارزیابی خصوصیات رویشی و زایشی برخی ارقام تجاری گلابی روی پایه های هم گروه کوئینس در شرایط آب و هوایی اصفهان

چکیده:
در این پژوهش اثر چهار پایه رویشی کوئینس شامل پایه های BA29، کوئینس A، کوئینس B و کوئینس C به همراه دو پایه دانهالی محلی گنجونی و دانهالی گلابی در برهمکنش با ارقام شاه میوه، نطنزی و سبری مورد بررسی قرار گرفت. در انتهای فصل رشد صفات رویشی و پس از باردهی، عملکرد و برخی صفات کیفی میوه در هر یک از برهمکنش های پایه و پیوندک یادداشت شد. نتایج نشان داد عوامل سال، پایه و اثر متقابل پایه و رقم بر صفات مورد بررسی اثر معنی داری داشتند. بیش ترین قطر پایه (4/10سانتی متر)، قطر رقم (6/10 سانتی متر)، قطر محل پیوند (7/10 سانتی متر) و ارتفاع درخت (7/240 سانتی متر) در برهمکنش ارقام با پایه گنجونی و سپس با پایه دانهالی گلابی مشاهده شد. کم ترین رشد قطری پایه (4/6 سانتی متر)، رقم (97/6 سانتی متر) و محل پیوند (1/8 سانتی متر) در برهمکنش ارقام با پایه کوئینس A، کوئینس B و به ویژه کوئینس C به دست آمد. ارقام مورد بررسی روی پایه های دانهالی گلابی و گنجونی بدون داشتن اختلاف معنی دار با یک دیگر بیش ترین رشد رویشی سالیانه (1/63 سانتی متر) را داشتند. پایه های کوئینس در هر سه رقم، رشد رویشی کم تری را به درخت القا کردند. برهمکنش ارقام با پایه های کوئینس، عملکرد و عملکرد به سطح مقطع تنه بیش تری را در مقایسه با عملکرد و عملکرد به سطح مقطع تنه (24/0 کیلوگرم بر سانتی متر مربع) پایه های دانهالی به دنبال داشتند. بین رشد رویشی برهمکنش های پیوندی و محصول دهی آن ها ارتباط منفی دیده شد. نوع پایه بر خصوصیات کیفی میوه نیز اثرگذار بود، به طوری که پایه های کوئینس A، B و BA29 علاوه بر القای زودباردهی، سایر صفات کیفی میوه از جمله زمان رسیدن میوه، یکنواختی، تقارن، اندازه، کیفیت گوشت میوه و بازارپسندی میوه را نیز تحت تاثیر قرار دادند. به غیر از برهمکنش شاه میوه و نطنزی روی پایه کوئینس B، سایر ترکیبات پیوندی با پایه های کوئینس سازگاری نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!