پاسخ شاخص های التهابی بزاقی مردان با سنین مختلف متعاقب فعالیت ورزشی وامانده ساز با کارسنج دستی و پایی

چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه پاسخ برخی شاخصهای التهابی بزاقی شامل اینترفرون گاما (INF-) و اینترلوکین- 6 (IL-6) مردان با سنین مختلف متعاقب فعالیت ورزشی وامانده ساز با کارسنج دستی و پایی بود. 36 مرد سالم در سه رده سنی کودکان(7/1±7/12 سال)، میانسال(9/4±3/34 سال) و سالمند(1/2±55 سال) دو نوع پروتکل کارسنج پایی و دستی را تا حد واماندگی اجرا کردند. شدت اولیه برای کارسنج پایی حدود 50 وات و برای کارسنج دستی 25 وات بود و هر 2 دقیقه 25 وات به هر دو پروتکل افزوده گردید. شاخص های بزاقی قبل و بلافاصله پس از اجرای هر دو پروتکل اندازه گیری شد. داده ها با t وابسته، آنالیز واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. هر دو پروتکل باعث افزایش معنادار مقادیر IL-6 و IFN- در هر سه گروه شد، اما تفاوت معنی داری در مقادیر این شاخص ها در ورزش دست و پا بین گروه ها مشاهده نشد. به هنگام مقایسه گروه ها در ورزش دست، مقادیر IFN- در گروه میانسال و سالمند افزایش بیشتری نسبت به گروه کودکان نشان داد، اما در مقادیر IL-6 تفاوت معناداری بین گروه ها وجود نداشت. همچنین مقایسه گروه ها در ورزش پا، تفاوت معناداری در مقادیر IFN- و IL-6 را نشان نداد. با توجه به این نتایج می توان گفت که افزایش سایتوکین های بزاقی IL-6 و IFN- بدنبال فعالیت بدنی وامانده ساز بویژه در گروه سنی سالمندان و کودکان، ممکن است یک مکانیسم دفاعی در برابر استرس ناشی از ورزش باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603728 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!