تبیین اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان بر اساس ویژگی های شخصیتی و سبک های فرزندپروری

چکیده:
هدف این پژوهش تبیین اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان بر اساس ویژگی های شخصیتی و سبک های فرزند پروری بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و تعداد 280 نفر از دانش‏آموزان دبیرستانهای مدارس دولتی شهر کوهدشت در سال تحصیلی 93-92 (4801N=) به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی، شخصیت گلدبرگ و شیوه های فرزندپروری والدین اجرا و تحلیل شد. به منظور تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی و سبک های فرزندپروری می‏توانند تغییرات اهمال‏کاری تحصیلی را در دانش‏آموزان تبیین کنند (P<0.01). میان روان رنجوری با اهمال کاری تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (P<0.01). همچنین میان وظیفه شناسی و گشودگی با اهمال‏کاری تحصیلی در دانش‏آموزان همبستگی منفی وجود دارد (P<0.01)؛ اما میان ویژگی های شخصیتی برون گرایی و مقبولیت با اهمال کاری تحصیلی در دانش‏آموزان رابطه معنادار وجود ندارد. در زمینه سبک های فرزند پروری نیز میان سبک فرزندپروری مسامحه کار و اهمال کاری تحصیلی در دانش‏آموزان همبستگی مثبت وجود دارد (P<0.01). همچنین میان سبک فرزندپروری مقتدرانه و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان همبستگی منفی وجود دارد (P<0.05)؛ اما میان سبک فرزندپروری سخت‏گیرانه و آسان گیر با اهمال‏کاری تحصیلی در دانش‏آموزان همبستگی وجود ندارد. به طور کلی می توان نتیجه گیری کرد که سبک های فرزندپروری و ویژگی های شخصیتی می توانند اهمال کاری تحصیلی را در دانش آموزان تبیین کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!