تعیین جذابیت زنبورپذیری گونه های گیاهی با استفاده از روش رسته بندی

نویسنده:
چکیده:
به منظور تعیین جذابیت گونه های گیاهی برای زنبورداری، محدوده ای با مساحت 25221 هکتار در مراتع منطقه ییلاقی فریدن در استان اصفهان، انتخاب گردید. جهت شناخت گیاهان و تعیین پتانسیل زنبورپذیری گونه های گیاهی، با شروع زمان گلدهی گیاهان مرتعی و کوچ کلنی های زنبورداران به منطقه، نمونه برداری زمان نمونه برداری در مراجعات هفتگی در طول زمان بهره برداری از تیپ های گیاهی هنگامی که 10 تا 20 درصد گیاهان غالب به گل نشسته بودند، در تیپ های گیاهی به روش تصادفی با استقرار 3 ترانسکت 200 متری و 30 پلات یک متر مربعی در راستای آن انجام گردید. جذابیت هر گونه گیاهی با آماربرداری از تعداد زنبور ملاقات کننده و مدت زمان استقرار روی هر گیاه در طول دوره گلدهی با استفاده از روش مشاهده مستقیم فیلم های برداشت شده از منطقه و میانگین گیری از دو شاخص نسبی زمان و تعداد، شاخص جذابیت گونه ها تعیین گردید. با انجام آنالیز آماری رسته بندی شاخص جذابیت گونه های گیاهی از نظر جذابیت در چهار گروه عالی، خوب، متوسط و ضعیف دسته بندی گردیدند. نتایج نشان داد که در گروه جذابیت عالی (گروه I) گونه های قرار گرفته اند که وجه اشتراک آنها تعداد زنبور ملاقات کننده و میزان بالای زمان استقرار بوده و بترتیب با کاهش میانگین تعداد زنبور ملاقات کننده و زمان استقرار گونه های گیاهی در گروه های با جذابیت خوب، متوسط و ضعیف (II، III و IV) طبقه بندی گردیدند. در منطقه مورد مطالعه مهمترین تیره های گیاهی مورد استفاده زنبور عسل بترتیبCompositae ،Labiatae ، Umbelifera، Cruciferae، Gramineae، Liliaceae و Caryophyllaceae می باشد. از تعداد 88 گونه گیاهی در منطقه، 70 گونه مورد استفاده ی زنبورعسل می باشند که از نظر دامداران کم ارزش بوده و پوشش غالب مراتع ضعیف و بحرانی را تشکیل می دهند. از گیاهان دارای جذابیت عالی می توان گونه های خشخاش، اسپرس، انواع گون (lycioides، parroaianus، gossipianus)، آویشن، زول، شکرتیغال، خارشتر را نام برد. از گیاهان دارای جذابیت خوب می توان انواع سریش، اسپند، انواع گون (canesens، brachycalyx، cyclophylus)، گل گندم، جاز، یونجه، جاشیر، پونه و از گیاهان دارای جذابیت متوسط و ضعیف نیز می توان گونه های انواع فرفیون، شنگ، کنگر، انواع مریم گلی، کلاه میرحسن، پیچک، بومادران و مرغ را نام برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
383
لینک کوتاه:
magiran.com/p1605199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!