بررسی اثرات مفید و مخرب اندرکنش خاک و سازه با استناد به طیف خرابی

چکیده:
پاسخ سیستم سازه با وجود اندرکنش خاک و سازه تابعی از عوامل مانند ابعاد سازه، خصوصیات دینامیکی سازه، پروفیل خاک و خصوصیات زلزله اعمالی است. پاسخ سیستم های اندرکنشی تحت بارگذاری لرزه ای عموما به صورت غیرخطی می باشد. اگر چه رفتار غیرخطی خاک و وجود برکنش، انرژی زیادی را در سطح مشترک بین خاک و سازه مستهلک می سازد و اثری مفید برای در نظر گرفتن اندرکنش خاک و سازه به شمار می آید، اما از طرفی ممکن است باعث تغییر شکل های ماندگار بیش از اندازه در سازه گردد و لذا این اثر مخرب نیز باید به صورت همزمان مدنظر قرار داده شود. در این مقاله به منظور بررسی اثرات مفید و مخرب اندرکنش خاک و سازه در حوزه رفتار غیرخطی خاک و سازه، مقایسه طیف خرابی سیستم با پای انعطاف پذیرو سیستم با پای ثابت بر اساس شاخص خرابی پارک و انگ برای سیستم های یک درجه آزادی ارائه می گردد. این سیستم های یک درجه آزادی دارای رفتار غیرخطی هستند که بر تیر با بستر غیر ارتجاعی وینکلر قرار دارند. طیف های خرابی برای چنین سیستم هایی با در نظر گرفتن سه زلزله ثبت شده بر خاک نرم و برای نسبت های مختلف لاغری در سازه، فرکانس بی بعد و شکل پذیری بدست می آیند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که اگرچه در بسیاری از سازه ها اندرکنش خاک و سازه اثری مفید در کاهش نیاز لرزه ای اعمالی به سازه دارد، اما در برخی از حالات نسبت سختی سازه به خاک، اندرکنش خاک و سازه خسارت لرزه ای اعمالی را در سازه های با پریود کم و روی خاک نرم افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!